۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲/سال سوم چه نسبتی است میان گوسفند و عدالت؟! یکی از مهمترین عوامل فهم نادرست یا ناقص و در نتیجه دین، عدم کشف ارتباط و در مواردی عدم اعتقاد به وجود ارتباط میان عرصه های مختلف رهنمودهای قرآن و روایات گرانقدر است. در این نگاه معرفتی، هیچگاه مشکلات به درستی تشخیص داده نمیشود و طبعا هیچگاه هم راه حل صحیحی برای رفع آن ارائه نمی شود. این رشته ی درهم تنیده را ببینید: ۱. یکی از اصول دین اسلام است که بر ۹ شیء واجب است(آیه۴۱ سوره حج، آیه۱۰۳سوره توبه/ کافی ج۲ص۱۸) ۲. امام صادق علیه‌السلام می فرمایند اگر همه زکات مالشان را می دادند، باقی نمی ماند(کتاب من لایحضره الفقیه ج۲ص۷). ۳. در منظومه فکری اسلام، فقر قرین شمرده شده (کتاب کافی ج۲ ص۳۰۷) ۴. کافران و سبک زندگی کافرانه، آکنده از ستمهای مختلف است(سوره بقره آیه ۲۵۴) ۵. جامعه ای که در آن ظلم باشد خواهد شد(سوره أنعام آیه۴۵و۴۷). از تعطیلی زکات به نابودی جوامع در اثر ظلم و بی عدالتی های فراوان رسیدیم. حال تفکری که ارتباطات میان گزاره های مختلف شریعت را میبیند، معتقد است که حکومت اسلامی باید را زنده کند و صرف زکات بسیار کم اثر است. یکی از مهمترین زیرساختهایی که زکات بر روی آن، معنا و حیات پیدا می‌کند، جامعه است. چگونه میتوان به نظام مشاغل پشتیبان زکات (کشاورزی و دامداری) بی توجه بود و با اعتماد به نفس مشغول تبلیغ زکات شد. یکی از دهها اثر نامطلوب کشاورزی و دامداری_ به عنوان برترین مشاغل اسلام(تهذیب الأحکام ج ۶ص۳۸۴)_ تعطیلی زکات است. این یعنی شما زکات را برای صد در صد جامعه تبلیغ می‌کنی، غافل از اینکه اساسا شاید دارایی های پنج درصد مردم مشمول زکات شود، چرا که دیگر کشاورز و دامداری باقی نمانده که بخواهد مخاطب تبلیغ شما شود. و این یعنی شروع فقر،کفر،ظلم و نابودی جامعه. @besalamen_amenin