٠ ۱۴ مهر ۱۴٠۲ / سال سوم اداره اماکن و تعزیرات یا مسجد سوق؟ از آنجاییکه قرآن مبین و توضیحات آن به وسیله رسول الله الأعظم و اهل بیت علیهم السلام، برای مدیریت همه جانبه ی زندگی بشری کافی است(نحل۳۹/ سبأ ۲۸) و هیچ عرصه ای از نمانده الا اینکه خداوند متعال آنرا تبیین و هدایت گری کرده است(تفسیر العیاشی ج۱ص۶/ الکافی ج۱ص۵۹)، می توان نتیجه گرفت که آنچه از شارع مقدس به ما رسیده، تماما در پاسخ به و حیات انسانی ماست. در واقع اولین گام برای هدایت گری این است که بگوییم: سوال حاکم بر این فریضه چیست و شارع چه نیازی را به وسیله آن مرتفع کرده است، نه اینکه پیش از کشف سوال، صرفا به دنبال تبلیغ آن حکم و دستور در جامعه باشیم. بر این اساس و از باب مثال، اولین موضوع درباره نماز این نیست که چگونه نماز بخوانیم بلکه باید گفت: شارع با نماز چه مشکلی را برطرف کرده یا به چه پرسشی پاسخ داده و در شرح آن، به روایاتی مانند:«فَرَضَ اللهُ الصَلاةَ تَنْزيهًا عَنِ الكِبْر» استناد بجوییم (من لايحضره الفقيه ج٣ ص٥٦٧/ نهج البلاغه حکمت۲۵۲). حال وقتی می بینیم خداوند متعال در اسلام معین کرده(المحاسن ج۱ص۵۷/ تهذیب الاحکام ج۳ص۲۵۳) یعنی در واقع قصد مدیریت چهار نوع نیاز بنیادین را داشته است. یکی از انواع چهارگانه مساجد در اسلام است چرا که بازار، یکی از حساس ترین و سرنوشت سازترین امکنه زندگی است. حال بر اساس مبانی مذکور و باتوجه به خیل کثیری از آیات و روایات، می توان گفت که در واقع شارع با مسجد سوق، قصد پاسخ گویی به نحوه مدیریت کسب و روزی حلال مردم را دارد. در سبک زندگی مدرن اما به دلیل غفلت از جایگاه تمدنی مسجد سوق از سویی، و هجوم حداکثری مالها و پاساژهای انبوه ضد اسلامی از دیگر سوی، می خواهیم با نهادهای متمرکزی مانند اداره اماکن و تعزیر و جریمه، پاسخ مدیریت بازار را بدهیم. ناگفته پیداست که این روش بسیار پر هزینه، جبری، کم فایده، ناقص و حداقلی است. چگونگی مدیریت فوق پیشرفته کسب و روزی حلال بوسیله ی مسجد سوق را نیز در دوره بخوانید.(اینجا) @besalamen_amenin