خداي سبحان به احترام حرمت كعبه محدوده آن را حرم و انسانهايي كه قصد ورود به آن را دارند، مُحرم اعلام كرد پس هم حرمت مكه و هم تحريم احرام به لحاظ حرمت کعبه است. امام صادق (ع)فرمود:وَ حُرِّمَ الْمَسْجِدُ لِعِلَّةِ الْكَعْبَةِ وَ حُرِّمَ الْحَرَمُ لِعِلَّةِ الْمَسْجِدِ وَ وَجَبَ الاْحْرَامُ لِعِلَّةِ الْحَرَمِ؛ مسجدالحرام به خاطر كعبه حرمت داده شد و حرمت حرم به علت مسجد الحرام است و احرام به علت حرم واجب شد. (5) يكي از ويژگيهايي كه مختص مكه معظمه است و روي زمين هيچ منطقه ديگري اين خصيصه را ندارد، وجوب احرام است. هر كس هر زمان بخواهد وارد مكه شود، بايد نخست به ميقات وارد شده، در آنجا احرام بندد و سپس به مكه وارد شود. او در اين صورت محرم است و مادام كه اعمال مخصوص را انجام ندهد، از احرام خارج نميشود. اين حكم اختصاصي و انحصاري مكه، علتي دارد. علت آن حرمت انحصاري كعبه است و به همين خاطر خداوند قانون احرام را مقرر نمود.
3- حرام بودن داخل شدن مشرکان در محدوده ی حرم؛ راوی از امام صادق (ع) سوال می کند: لِمَ سُمِّيَ بَيْتُ اللَّهِ الْحَرَامَ قَالَ لِأَنَّهُ حُرِّمَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ أَنْ يَدْخُلُوهُ؛ علت نام گذاری بیت الله الحرام به این نام چیست؟ حضرت فرمود: زیرا بر مشرکان حرام است در آنجا داخل شوند. (6)
پی نوشت:
1- نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي؛ از روح خود در او بدمیدم.(ص: 72)
2- كلينى، محمد بن يعقوب، كافي (ط - دار الحديث) - قم، چاپ: اول، ق1429،ج1 ، ص328.
3- مفيد، محمد بن محمد، تصحيح اعتقادات الإمامية - ايران ؛ قم، چاپ: دوم، 1414ق. ص32.
4- آل عمران: 97.
5- خالد البرقي، احمد بن محمد، المحاسن، سيد مهدي رجايي (تحقيق)، قم، مجمع جهاني اهل البيت، 1413 ه . ق، ج 2، ص 55.
6- ابن بابويه، محمد بن على، علل الشرائع - قم، چاپ: اول، 1385ش / 1966م. ج2 ؛ ص398.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط
#بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐