🔰منطق خلوص سازی 🔻خلوص که شما مطرح مي‌کنيد - که ما بايست از فرصت استفاده کنيم و حالا که غربال شد، يک عده‌اي را که ناخالصي دارند، از دائره خارج کنيم - چيزي نيست که با دعوا و کشمکش و گريبان اين و آن را گرفتن و با حرکت تند و فشارآلود به وجود بيايد؛ خلوص در يک مجموعه که اينجوري حاصل نمي‌شود؛ ما به اين، مأمور هم نيستيم. 🔻در صدر اسلام، خوب، با پيغمبر اکرم يک عده بودند؛ سلمان بود، اباذر بود، ابي‌بن‌کعب بود، عمار بود، کي بود، کي بود؛ اينها درجه‌ي اول و خالص‌ترينها بودند؛ عده‌اي ديگر از اينها يک مقداري متوسط‌تر بودند؛ يک عده‌اي بودند که گاهي اوقات پيغمبر حتّي به اينها تشر هم مي‌زد. اگر فرض کنيد پيغمبر در همان جامعه‌ي چند هزار نفري - که کار خالص‌سازي خيلي آسانتر بود از يک جامعه‌ي هفتاد ميليوني کشور ما – مي‌خواست خالص‌سازي کند، چه کار مي‌کرد؟ چي برايش مي‌ماند؟ 🔻آن که يک گناهي کرده، بايد مي‌رفت؛ آن که يک تشري شنفته، بايد مي‌رفت؛ آن که در يک وقتي که نبايد از پيغمبر اجازه‌ي مرخصي بگيرد، اجازه‌ي مرخصي گرفته، بايد مي‌رفت؛ آن که زکاتش را يک خرده دير داده، بايد مي‌رفت؛ خوب، کسي نمي‌ماند. 🔻امروز هم همين جور است. اينجوري نيست که شما بيائيد افراد ضعاف‌الايمان را از دائره خارج کنيد، به بهانه‌ي اينکه مي‌خواهيم خالص کنيم؛ نه، 🔻شما هرچه مي‌توانيد، دائره‌ي خلّصين را توسعه بدهيد؛ کاري کنيد که افراد خالصي که مي‌توانند جامعه‌ي شما را خالص کنند، در جامعه بيشتر شوند؛ اين خوب است. 🔻 از خودتان شروع کنيد؛ دور و بر خودتان، خانواده‌ي خودتان، دوستان خودتان، تشکل خودتان، بيرون از تشکل خودتان. هرچه مي‌توانيد، در حوزه‌ي نفوذ تشکل خود، براي بالا آوردن ميزان خلوص‌هاي فردي و جمعي تلاش کنيد؛ که نتيجه‌ي آن، خلوص روزافزون جامعه‌ي شما خواهد شد. راه خالص کردن اين است. 31 مرداد 1389 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj