🍃🌷🍃🌷🍃🌷 پیام آیة الله جوادی آملی به مراسم بزرگداشت یکصدمین سالروز ولادت شهید مطهری پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 🌱 مراسم بزرگداشت یکصدمین سالروز ولادت شهید مطهری با موضوع شهید مطهری و انقلاب جهانی اسلام عصر یکشنبه ۱۳ بهمن ماه در فرهنگسرای ارسباران با قرائت پیام آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد. متن کامل این پیام به شرح زیر است: أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‏ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی‏ جَمِيعِ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِين‏ وَ الْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ الْمَهْدِيِّين سِيَّمَا خَاتَمُ الْأَنْبِيَاءِ وَ خَاتَمُ الْأَوْصِيَاء (عَلَيْهِما آلَافُ التَّحِيَّةِ وَ الثَّنَاء) بِهِمْ نَتَوَلَّی‏ وَ مِنْ أَعْدَائِهِم‏ نَتَبَرَّأ إِلَی اللَّه». مقدم شما فرهيختگان، دانشوران و اهالی فرهنگ و شیفتگان و پروانگان شمع وجود معلمی فرزانه و فروزنده را به همایش یکصدمین سال روز میلاد استاد شهید مرتضی مطهری رحمه الله علیه گرامي ميداريم، اعياد فجر پیروزی انقلاب اسلامی، که یادآور مجاهدت‌های شهید مطهری، دوشادوش استاد و پیر مدرسه و مکتب‌شان حضرت امام خمینی قدس سره شریف است را تهنيت عرض ميکنيم و از همه بزرگواراني که در اقامه اين همایش تلاش و کوشش کرده و ميکنند، حقشناسي می‌کنم. سعي همه ـ إِنْشَاءَاللَّه ‏ـ مشکور و مورد عنايت پروردگار باشد! علم از آن جهت كه نور است و سازنده عالم و معلوم است از بهترین ره آورد انبیای الهی است آنچه كه عالم را می‌سازد علم است، آنچه كه باعث تحول در معلوم است علم است. عالم وقتی جهان را خوب بشناسد جهان را خوب اداره می‌كند. در كتاب‌های فلسفی و منطقی اصطلاحاً ارسطو را معلم اول می‌گفتند و فارابی را معلم ثانی ولی مرحوم صدرالمتألّهین در بخش‌های اصول كافی و مفاتیح‌الغیب و این كتاب‌های نهایه ایشان می‌فرمایند معلم اول وجود مبارك پیغمبر(صلوات الله علیه) است و معلم ثانی وجود مبارك حضرت امیرالمؤمنین(علیهما آلاف التحیة والثناء) است؛ اینها هستند كه جهان را خوب تفسیر كردند یك، انسان را خوب تبیین كردند دو، رابطه انسان و جهان را هم خوب تشریح كردند سه، لذا هم ذات اقدس الهی وجود مبارك پیامبر را به عنوان معلم كتاب و حكمت معرفی كرد و فرمود: ﴿هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی اْلأُمِّیینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یتْلُوا عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَ یزَكِّیهِمْ وَ یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾[1] و هم خود پیامبر(علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرمود: «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا»[2] و باز از آن جهت که علم، نور است از بین نمی‌رود و به تناسب مختصات محل قرارگیری ما از منبع نورانی از آن بهره‌مند یا بی‌نصیب خواهیم بود. وجود مبارک استاد شهید مطهری، آیینه‌ای بود که نور علم، حضرت رسول(صلوات الله علیه و آله) و ائمه معصومین(علیهم و علی آلهم آلاف التحیه و الثناء) در آن تابید و منعکس شد و چون این نور نوری ازلی است پس محدود به زمانه ما نیست و بهره‌مندی ما از وجود ایشان به مختصات زمانه‌ای که ایستاده‌ایم، یک صد سال از سال تولد ایشان است ولی این نور علم تا قیامت پابرجاست. این ویژگی در بین تعداد معدودی از علما و شهدای غیرمعصوم وجود داشته و خواهد داشت و در وجود مبارک شهید مطهری در غایت آن تبلور یافته است به چندین دلیل که بیان خواهد شد: دلباخته قرآن و سرسپرده عرفان شهید مطهری دلی داشت دلباخته به قرآن، مغزی داشت سرسپرده به عرفان، جانی داشت وابسته به برهان؛ متفکر و اهل دل و اهل معنی بود. آنچه در تمام برخوردها با شهید مطهری کاملاً محسوس بود، چه در جلسات خصوصی و چه در حضور استاد، حرّیت و آزادگی شهید مطهری بود. او دلی آزاد و مغزی آزاد داشت و قهراً دارای زبان و قلمی آزاد بود. معلمان قوی اما خصیصه شاخص دیگر شهید مطهری(ره) این است که: عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى[3]. این معلمانی داشت که واقعاً شدیدالقوی بودند. در آغاز که مرحوم ابوی گرامی ایشان بود که به اعتراف شهید، مدیون و مرهون آن وجود مبارک و روح ثقیل بود که ولدی این چنین، تولد و تربیت کردند، در دوران تحصیل نیز از یک سو امام راحل(ره) بود که او در حد خود واقعاً در این عصر شدیدالقوی بود، یکی هم علامه طباطبائی بود که او هم شدیدالقوی بود. قوای علمی و عملی اینها در کمال شدت فعال بود. مرحوم علامه طباطبایی(ره) معتقد بود که وقتی کسی حرف معقولی دارد و مقبولیت اجتماعی دارد، این باید در دو سطح یا سه سطح حرف بزند. بعضی از این بزرگان ما؛ چه در فقه، چه در فلسفه، اینها دارای یک سطحی اند. یعنی مثلا بزرگان قبلی؛ حکیم سبزواری، حکیم آقا علی نوری، بالاتر مرحوم صدرالمتألهین، اینها یک قلمه اند. اینها فقط برای خواص چیزی می نویسند. اما مرحوم علامه طباطبائی اینچنین نبود. هم المیزان و تعلیقات اسفار و مانند آن می نوشت، هم آموز