🌾🍃🌾 ✅0⃣4⃣ اگر در اسلام جایز نیست از وسیله‌های نامشروع و فاسد برای هدف مشروع استفاده بشود، چرا پیغمبر اجازه می‌داد که مسلمین بروند جلوی قافله مال التجاره کفار قریش را -که از شام به مکه می‌رفت- وقتی که از نزدیک مدینه عبور می‌کرد بگیرند و کالای آن را تصاحب کنند؟ بدیهی است جنگ و کشتن انسانها فی حد ذاته کار درستی نیست. کاری که فی حد ذاته درست نیست، چرا اسلام اجازه می‌دهد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 در بعضی از موارد حتی وسیله، نامشروع هم نیست. در مورد جهاد و [تصاحب‌] مال و ثروت [کفار] قضیه از این قرار است. این اشتباه است که ما خیال کنیم همین قدر که انسان، انسان بیولوژیکی به اصطلاح شد دیگر جان و مالش محترم است؛... 🔹این طرز فکر فرنگی‌هاست که می‌گویند انسانها یعنی نوع آدم، انسان زیست شناسی، انسان بیولوژی، انسانی که علم بیولوژی او را انسان می‌داند ... از نظر زیست شناسی و بیولوژی معاویه یک انسان است و ابوذر هم یک انسان؛ 🔻ولی در باب انسان، سخن در انسان زیست شناسی نیست؛ سخن در انسانی است با معیارهای انسانیت، [ولهذا] یک انسان ضد انسان از آب در می‌آید... در آنجا ملاک، انسانیتهاست. انسانیت یعنی شرافت، فضیلت، تقوا، عدالت، آزادیخواهی، آزادمنشی، حلم، بردباری؛ اینها که معیارهای انسانی است. 🔸 انسان بیولوژی، انسان بالقوّه اجتماعی است نه انسان بالفعلِ اجتماعی. اگر انسانی بر ضد انسانیت قیام کند؛ آن انسانی که بر ضد آزادی قیام کرده، بر ضد توحید قیام کرده، بر ضد عدالت قیام کرده، بر ضد راستی و درستی قیام کرده، بر ضد همه خوبیها قیام کرده، او از ابتدا احترام ندارد، خون و مالش احترام ندارد؛ نه اینکه‌ خون و مالش احترام دارد و از بین بردن خون و مال او کار زشتی است ولی ما برای هدف مقدس این کار زشت را انجام می‌دهیم... به نصّ قرآن در مکه یک عده رباخوار بودند که مالی هم که به دست آورده بودند از دزدی و رباخواری به دست آورده بودند. آیا مال اینها محترم است؟!. پس این‌طور نیست که در عین اینکه این مالها محترم است، پیغمبر به آن دلیل اجازه تصاحب آنها را داده است که هدفش مقدس است، بلکه اگر هدف مقدسی هم‌ نبود این مال احترام نداشت. 🌿🌾🌿 @binesh_m