📙
برشی از یک کتاب
✅ فيض اقدس و فیض مقدس
❗️توضیح: جهان و اشياء آن و نيز خدا، يك جا يك وجود هستند و آن وجود خداست. وجود خداست كه در همه چيز سريان دارد اگر اين وجود سارى را با صرف نظر از اعيان اشياء لحاظ كنى مىشود
فيض اقدس. واگر اين وجود سارى را همراه با اعيان اشياء لحاظ كنى مىشود
فيض مقدس.
🔹اما اين توضيح در مورد فيض اقدس ناقص است به ويژه از ديدگاه
مكتب محىالدين. در اين بينش فيض اقدس معادل و مساوى است با
«صادر اول» ارسطوئيان.
🔸جريان و سريان وجود كه همان فيضان فيض است از وجود خدا به صادر اول رسيده و مىرسد و اين فيض اقدس است. سپس به توسط او به ساير اشياء جريان، سريان و فيضان مىكند. و اين فيض مقدس است. و اين سريان وجود و جريان فيض از خدا به پيامبر(ص) و از پيامبر به ساير اشياء دائمى است كه ديديم محى الدين با
«تجلى دائم» از آن ياد كرد.
🔸فلسفه قرآن و اهل بيت(ع) مىگويد: نه تنها وحدت وجود صحيح نيست و وجود موجودات، سريانى از وجود خدا نيستند خداوند از وجود خود چيزى به هيچ كس و هيچ شيئى نمىدهد. بل وجود اشياء را
«ايجاد» كرده است
(عالم امر = كن فيكون). پس از ايجاد موجود اوليه، جريان خلق يعنى پديد آوردن اشياء از همديگر را به راه انداخته است
(عالم خلق).
🔹امروز هم، خلق و امر در كنار هم در جريان هستند:
«له الخلق و الامر» و نيز آيههائى كه در آنها
«كن فيكون» آمده است.
🔸خداوند در همه جا و با همه اشياء هست. اما:
مع كل شىء لا بمقارنة، و غير كل شىء لا بمزايلة: با همه چيز است اما نه به مقارنت و قرين بودن، و غير از هر شىء است نه به معنى دور بودن مكانى. و دهها آيه و حديث كه در تبيين فلسفه و عرفان اهل بيت(ع) آمدهاند از جمله فرمايش حضرت زهرا(ع) است: ا
نشأ الاشياء لا من شىء كان قبله: خداوند اشياء را انشاء كرد نه از چيزى كه قبلا بوده باشد.
🖌
برشی از کتاب محی الدین در آئینه فصوص/ ج1/ فص آدم
📖 مطالعه و دانلود
📦
سفارش کتاب
#برشی_از_یک_کتاب
#محی_الدین_در_آئینه_فصوص
🌐
https://binesheno.com
🆔
@binesheno
🆔
بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی