✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨ آقا رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «مَنْ تَرَقَّبَ اَلْمَوْتَ تَرَكَ اَللَّذَّاتِ.» (کسی که یاد مرگ باشد از هوی و هوس چشم پوشی می‌کند.) (شرح فارسى شهاب الأخبار (كلمات قصار پيامبر خاتم ص)، ص 146) 🔸 شانزدهمین عامل سلامت معنوی منتظران امام زمان (عج)، یاد مرگ و معاد است. انسان غرائض و خواسته‌هایی دارد، رسیدن به این خواسته‌ها و غرائض در این دنیا محقق نمی‌شود، چرا؟ انسان دنبال آسایش مطلق است، دنبال امنیت مطلق است، آرامش مطلق می‌خواهد. دستیابی به این نیازهای مطلق در این دنیا عملی نیست، به خاطر محدودیت‌هایی که خداقرار داده است، به خاطر اینکه قرار است این دنیا موقتی و گذارا باشد، پلی است برای عبور. اما این لذت مطلق را خداوند برای انسان بعد از مرگ قرار داده است. اعتقاد به «حیات پس از مرگ»، انسان‌ها را در مقابل ناملایماتی که در این دنیا می‌بیند، بسیار محکم می‌کند، به خاطر همین است که انسان با اعتقاد به معاد، یک روح و انرژی بیشتر و قوی‌تری را پیدا می‌کند. «... وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوان‏ ...» (عنکبوت/ 64) خداوند در این آیه می‌فرماید: آخرت جهت دارد، رشد و نمو دارد، وقتی که انسان باور به معاد دار، نتیجه‌اش این می شود که تحمل سختی‌های این دنیا برایش راحت می‌شود، چرا؟ آسایش و آرامش و امنیت مطلق را در آن دنیا خواهد داشت و افراد از کمبود آسایش و امنیت و مریضی‌ها و گرفتاری‌ها در این دنیا احساس کمبود و محدودیت نمی‌کنند، چرا که می‌داند «... وَ تَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَ أَنْتُمْ فيها خالِدُونَ» (زخرف/ 71) ان‌شاء‌الله در بهشت چشمان شما لذت می‌برد وقتی نعمت‌های بهشتی را می‌بیند و در آن بهشت همیشه جاودان و ابدی خواهید بود. در تربیت نسل منتظر باید این دقت را داشته باشیم، در زندگی‌هایمان، در برخورد با همسر و هم خانواده‌هایمان این نگاه را داشته باشیم، این مفهوم را به آن‌ها منتقل کنیم، قرار نیست ما به یک آرامش و آسایش مطلق در این دنیا دست پیدا کنیم، افق نگاه را بلند کنیم، افق دنیا محدود به این حداکثر به این صد سال زندگی دنیوی که خدمت شما منتظران امام زمان (عج) عرض می‌کنم *پرداخت زکات* است، انفاق به اهلش و دعای آن‌ها در برابر این عمل باعث برکت در مال و کسب آرامش در روح و روان و جسم و جان ما می‌شود. «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليم‏» (توبه/ 103) چه زیبا خداوند فرموده است که: ای پیامبر از مردم صدقه بگیر. این عنوان صدقه و زکات عام است، شامل زکات، خمس، صدقه، انفاق و همه‌ی این‌ها می‌شود، برای چی؟ «تُطَهِّرُهُمْ» با این صدقه پاک می‌شوند «تُزَكِّيهِمْ» از آلودگی‌ها دور می‌شوند و بعد اثرش چه می‌شود؟ «سَكَنٌ لَهُمْ» باعث آرامش آن‌ها می‌شود. 🔸 عامل هفدهم برای سلامت معنوی این صدقه است، زکات است، خمس دادن است. نمی‌شود کسی که بخواهد زندگی‌اش مهدی باشد ولی در سبک زندگی‌اش خمس، زکات یا صدقه پرداخت نکند، این زکات هم پاک می‌کند، هم رشد و نمو می‌دهد. به تعبیر امام جواد (ع) شبیه هرس کردن درختان است، درختانی که هرس می‌کنند، شاخ و برگ کم می‌شود، ولی این درخت استحکام پیدا می‌کند، رشد و نمو درستی خواهد داشت، از طرفی دیگر ما را از رذائل اخلاقی، از دنیا پرستی، بخل و امساک پاک می‌کند، این زکات نهال نودوستی، سخاوت و محبت به دیگران را در دل‌های انسان‌ها رشد می‌دهد، مفاسد و آلودگی‌ها را در جامعه از بین می‌برد و فقر و فاصله‌ی طبقاتی را از بین می‌برد. اگر همه‌ی مردم زکات و خمس خودشان را پرداخت کنند، هیچ فقیری در جامعه باقی نمی‌ماند و آلودگی‌ها از جامعه پاک می‌شود. 🔸 آخرین عامل و هجدهمین عاملی که به عنوان سلامت روح و روان که خدمتتان عرض می‌کنم، محبت به پدر و مادر، به فرزند و اهل و عیال و خانواده و به طور عام صله‌ی رحم است. در قرآن کریم سفارش‌های عاطفی زیادی شده است که پیوندهای عاطفی را مستحکم کنید، خانواده‌ها استوارتر باشند: *« وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حُسْناً» (عنکبوت/ 8) محبت و صله‌ی رحم با انواع و اقسام روش‌ها، بازدیدها، کمک کردن‌ها، حتی یک زنگ و تلفن کردن‌ و احوالپرسی باعث تقویت پیوند‌های خانوادگی و اجتماعی بین مسلمانان می‌شود، برخورد مثبت عاطفی ما در خانواده با بستگان و نزدیکان و عزیزمانمان باعث می‌شود، از فشارهای روانی جامعه کاسته شود، مقاومت انسان افزایش پیدا کند. هر چه‌قدر نسبت به همسر و فرزندان و نسبت به پدر و مادرمان محبت بیشتری داشته باشیم، روح و روان ما سلامت بیشتری را خواهد داشت.