بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« »💠 موضوع امروز: « آیات المهدی ١۵» روز سه‌شنبه، ١۴٠٠/٠٢/٠٨ ✍️ مناسبت روز: امروز پانزدهمین روز ماه مبارک رمضان و سالروز میلاد با سعادت کریم اهل بیت عصمت و طهارت، امام حسن مجتبی (ع) است که ضمن تبریک و تهنیت این روز فرخنده، سخن امروز را با یکی دیگر از «آیات المهدی»، آغاز می‌نمائیم: «فَاخْتَلَفَ الْأَحْزَابُ مِن بَيْنِهِمْ فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ كَفَرُوا مِن مَّشْهَدِ يَوْمٍ عَظِيمٍ»: «پس گروه هايى از ميان خودشان به اختلاف پرداختند، پس واى بر كسانى كه كافر شدند از حضور در روز بزرگ (قيامت)!» (مریم/٣٧) در این آیه، «حزب» به معنای گروهى است كه باید داراى مواضع و اهداف خاص و متّحدى باشند! و كلمه «مشهد» به معناى محلّ حضور مردم و يا محل گواهى و اداى شهادت است، که هر دو درباره قيامت، صادق است، زیرا هم مردم در قیامت حاضر مى شوند و هم گواهان بسيارى از فرشتگان و أنبياء و...، درباره‌ی اعمال انسان‌ها گواهى و شهادت مى دهند! البته این آیه در ظاهر، مربوط به اختلافات گروه‌های نصاری درباره حضرت عیسی (ع) است که بعضى از آنها، مسیح را خدا مى دانستند، نظير فرقه ى «يعقوبيّه» و بعضى او را فرزند خدا دانسته، مثل «نسطوريّه» و گروهى به تثليث (سه‌گانه‌باوری در توحید) قائل بودند، مانند «اسرائيليّه»، ولى همه در قيامت بر بطلان عقايد خود شهادت خواهند داد! (تفسير اطيب البيان) ✍️ اما برخی از مفسرین، آیه ٣٧ سوره مريم را جزو «آیات المهدی» دانسته و در ذیل این آیه به روایاتی از اهل‌بیت (ع) در این زمینه اشاره می‌نمایند؛ چنانچه امام باقر (ع) درباره این آیه فرمودند: «از اميرالمؤمنين (ع) دربارۀ فرمايش خداى تعالى: «فَاخْتَلَفَ‌ اَلْأَحْزٰابُ‌ مِنْ‌ بَيْنِهِمْ‌» سؤال شد؛ در جواب فرمودند: از پديد آمدن سه چيز منتظر فرج باشيد: ١. اختلاف اهل شام در ميان خودشان؛ ٢. بلند شدن پرچم‌های سياه از خراسان؛ ٣. ایجاد وحشتى در ماه رمضان؛ پس پرسيده شد: وحشت در ماه رمضان چيست‌؟ فرمودند: مگر نشنيده‌ايد فرمايش خداى عزّ و جلّ‌ را در قرآن « إِنْ‌ نَشَأْ نُنَزِّلْ‌ عَلَيْهِمْ‌ مِنَ‌ اَلسَّمٰاءِ آيَةً‌...» (شعرا/۴) «اگر ما بخواهيم از آسمان آيتى بر ايشان فرو فرستيم كه گردن های ايشان براى آن خاضع و ذليل گردد» و آن همان نشانه‌اى است كه دوشيزگان پرده نشین را از پس پرده‌هايشان بيرون كشد و خفته را بيدار و بيدار را به وحشت افكند!»‌: «...سُئِلَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى- فَاخْتَلَفَ اَلْأَحْزٰابُ مِنْ بَيْنِهِمْ فَقَالَ اِنْتَظِرُوا اَلْفَرَجَ مِنْ ثَلاَثٍ...» الغيبة (للنعمانی)، ج۱، ص۲۵۱ 👈 امام حسین (ع) نیز در روایتی در این زمینه فرمودند: «امر ظهور که در انتظار آن هستید، صورت نپذیرد مگر اینکه اختلافاتی بین شما پیش آید... سپس فردی گفت: پس در آن زمان خیری نیست؟حضرت فرمودند: تمام خير در همان زمان مجتمع و متراکم می‌گردد، چراکه قائم ما، قیام می‌کند و همه‌ی اختلافات را کنار زده و بین مؤمنین وحدت ایجاد می‌نماید!»: «يقول لا يكون الأمر الذي تنتظرونه حتى يبرأ بعضكم من بعض...» (الغيبة( للنعماني)، ج١، ص: ٢٠۵) ✍️ و اما چند نکته درباره آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ یکی از نشانه‌های نزدیکی فرج، ایجاد اختلاف و منازعه در شکل‌های مختلف فردی، خانوادگی، منطقه‌ای و بین‌المللی است، که گاهی این اختلاف میان دشمنان با یکدیگر است و گاهی میان مسلمانان با یکدیگر صورت می‌پذیرد! 2️⃣ یکی از خسارت‌های فقدان امام، ایجاد منازعات و اختلافات بین مردم است، چراکه نقش امام و رهبری در زندگی اجتماعی مردم، وحدت آفرینی و ایجاد انسجام و اتحاد بین مردم و افکار آنهاست؛ 3️⃣ با دیدن اختلافات زیاد در جامعه، نباید از فرج ناامید شد، زیرا روایات به ما می‌گوید که در کوران همین اختلافات ظهور محقق خواهد شد! ✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG