بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« »💠 موضوع امروز: « آیات المهدی ١٩» روز یکشنبه، ١۴٠٠/٠٢/١٢ ✍️ مناسبت روز: امروز، سالروز ضربت خوردن معلم بزرگ بشریت حضرت علی (ع) و شهادت شاگرد مکتب مولا، استاد مرتضی مطهری (ره) و روز گرامیداشت مقام معلم و استاد است؛ لذا ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت هادی بشریت امیرالمؤمنین (ع) و گرامیداشت مقام تعلیم و تربیت و با سلام و صلوات بر روح بلند، معلم بزرگ ایران اسلامی، استاد شهید مرتضی مطهری (ره)، سخن خود را با یکی دیگر از «آیات المهدی» در نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان آغاز می‌نمائیم؛ «أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلاً مَّا تَذَكَّرُونَ»: «كيست كه هرگاه درمانده‌اى او را بخواند، اجابت نمايد و بدى و ناخوشى را برطرف كند، و شما را جانشينان (خود در) زمين قرار دهد...» (نمل/۶٢) مفسرین این آیه را از «آیات المهدی» دانسته‌اند، چراکه در روايات آمده که نمونه‌ى مضطرّ واقعى، امام زمان (عج) هستند و بدترين سوء (و يكشف السوء)، سلطه‌ى كفّار است كه در زمان ظهور آن حضرت، برطرف مى‌شود و نمونه‌ى «يجعلكم خلفاء» حكومت صالحان در آن زمان است! (تفسير نورالثقلين، ذیل آیه فوق‌الذکر) 👈 امام باقر(ع) دربارهٔ این آیهٔ شریفه فرمودند: «این آیه دربارهٔ (ظهور) حضرت قائم، نازل شده است و جبرئیل که بر روی ناودان (طلا) به صورت پرنده‌ای سفید نشسته، اولین کسی است که با حضرت بیعت می‌کند و سپس سیصد و سیزده نفر (از اصحاب خاص) بیعت می‌کنند...» (بحار الأنوار، ج۵۲، ص۳۶۹) 👈 همچنین حضرت در روایت دیگری فرمودند: «او(حضرت قائم) همان مضطرّی است که خداوند می‌فرماید: «أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ...» (و این آیه) دربارهٔ او و برای او نازل شده است». (تفسير العياشی، ج‏٢، ص۵٧) 👈 امام صادق(ع) نیز می‌فرمایند: «(این آیه) دربارهٔ قائم از آل محمد (ص) نازل شده؛ و به خدا قسم او مضطرّ است، آنگاه که نزد مقام(حضرت ابراهیم ع) دو رکعت نماز گزارد و خدا را بخواند، پس او را اجابت نماید و بدی (غیبت) را برطرف کند و خداوند او را خلیفه و جانشین خود بر زمین قرار می‌دهد»‌: «نَزَلَتْ فِي الْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ، هُوَ وَ اللَّهِ الْمُضْطَرُّ إِذَا صَلَّى فِي الْمَقَامِ رَكْعَتَيْنِ وَ دَعَا اللَّهَ فَأَجَابَهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُهُ خَلِيفَةً فِي الْأَرْض». (بحار الأنوار، ج۵۱، ص۴۸ و تفسیر نورالثقلین) اما چند نکته درباره آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ از راه‌هاى ایمان به توحید و يكتايى خداوند، توجّه به يك قدرت نجاتبخش در زمان بريدن از تمامی قدرت ها و وسايل مادی ديگر در هنگام اضطرار است؛ 2️⃣ اضطرار یعنی پناه بردن به خدا در حالی که چاره‌ای برای فرد نمانده و حالتی است که برای گرفتار در شرایط بسیار سخت پیش می‌‌آید، به طوری که او از تمام افراد و اسباب مادّی نومید می‌شود و فقط رو به قدرت لایزال الهی می‌نماید؛ 3️⃣ شرط استجابت دعا، اضطرار و قطع اميد از ديگران واخلاص در دعاست: «يجيب المضطر» 4️⃣ هر جا كه دعاى ما مستجاب نشود، دليلى دارد، همچون اینکه: 👈 دعاى ما، طلبِ خير نبوده وما گمان مى‌كرديم برای ما خير است! 👈 نحوه‌ى درخواست ما، جدّى و همراه با درماندگی و اضطرار نبوده است؛ 👈 در دعا، اخلاص نداشته‌ايم، يعنى اگر به درگاه خداوند رو كرده‌ايم، به ديگران نيز چشم اميد داشته‌ايم؛ البتّه باید بدانیم، همیشه نباید اصرار کنیم که دعای ما عیناً مستجاب شود! چراکه طبق روایات اسلامی، خداوند حكيم، گاهى به جاى استجابتِ آنچه مى‌خواهيم، مشابه آن را به ما مى‌دهد؛ و گاهى به جاى خواسته‌ى ما، كه نزد خداوند به مصلحت ما نيست، خداوند بلائى را از ما دور مى‌كند؛ و گاهى به جاى برآوردن حاجت در دنيا، در قيامت جبران مى‌نماید؛ و گاهى به جاى لطف به ما، به نسل و فرزندان ما لطف مى‌كند! همچنین درست است که اجابتِ مضطرّ، وعده الهى است، ولى نباید انتظار داشته باشیم که باعث تغییر در سنّت های الهى شود! مثلاً سنّت خداوند آن است كه مردم در عجل قطعی خود، باید به نحوى از دنيا بروند و همه‌ى انسان ها در لحظه‌ى احتضار، مضطرّند و اگر خداوند به همه جواب مثبت دهد، بايد قانون مرگ را لغو كند! ✍️ در پایان باید بدانیم که آنگاه که مردم با آگاهی از خسارت‌های جبران‌ناپذیر غیبت و ظلم و ستم مستکبران، خالصانه و مضطرانه خدا را بخوانند و فرج را خواستار شوند، حجت و ولی خدا نیز با حالت اضطرار دست به دعا بر می‌دارند و بر طرف شدن سوء (غیبت) را از درگاه ایزد منان می‌خواهند، و انشاالله فرمان «قُم بِاذنِ الله» صادر می‌شود! ✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG