بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« »💠 موضوع امروز: « آیات المهدی ٢۵» روز شنبه، ١۴٠٠/٠٢‌/١٨ ✍️ مناسبت روز: امروز، روز جهانی «صلیب سرخ» و «هلال احمر» و «روز ایثار و فداکاری برای نجات مصدومین و گرفتاران» در سطح جهان است؛ در ایران اسلامی نیز «هلال احمر» با تربیت و بکارگیری نیروهای متعهد، مؤمن، فداکار و ایثارگر می‌کوشد تا صفیر صلح و دوستی و فرشته نجات مصدومین و گرفتارانی باشد که در چنگال حوادث روزگار و در شرایط دشوار و ناگوار زندگی گرفتار شده‌اند! لذا ضمن گرامیداشت این روز و تقدیم سلام و صلوات به روح بلند شهدای هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سخن امروز را با یکی دیگر از «آیات المهدی» آغاز می‌نمائیم: «هَلْ يَنْظُرُونَ‏ إِلاَّ السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِيَهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ»: «آنـهـا چـه انتظارى مى‌كشند؟ جز اينكه قيامت ناگهان به سراغ آنها آيد در حالى كه خبر ندارند!» (زخرف/۶۶) این آیه در وصف حالِ غافلان بی‌خبری است که منکر قیامت بودند، ولی قیامت برای آنها به صورت ناگهانی و بدون آمادگی و خبر آنها رخ می‌دهد! ✍️ مفسرین این آیه را از «آیات المهدی» دانسته‌اند و آن را به وقوع ناگهانی ظهور و قیام حضرت مهدی (عج) نیز تفسیر کرده‌اند! چنانچه در روایتی، زراره می‌گوید: از امام باقر (ع) درباره‌ی آیه: «هَل ینظُرُونَ إِلا السَّاعَةَ أَن تَأْتِیهُم بَغْتَةً» سؤال کردم! امام فرمودند: «منظور از آن قیام حضرت قائم (عج) است که ناگهان به‌سراغشان آید!»: «... قَالَ هِیَ سَاعَهًْ الْقَائِمِ (عج) تَأْتِیهِمْ بَغْتَةً» (بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۶۴/ البرهان) 👈 امام زمان (عج) نیز در توقیع خود به شیخ مفید (ره) در این رابطه فرمودند: «پس هر يك از شما بايد كارى كند كه به محبّت ما نزديك شود و از آنچه او را به ناپسندى و ناخشنودىِ ما نزديك مى‌كند، بپرهيزيد! چراكه امر قیام ما، ناگهانى و بى‌آمادگى است و هنگامى است كه توبه سودى نمى‌بخشد و پشيمانى از گناه، كسى را از كيفر ما رهايى نمى‌دهد!»: «فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِئٍ مِنْکُمْ بِمَا یَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ یَتَجَنَّبُ مَا یُدْنِیهِ مِنْ کَرَاهَتِنَا وَ سَخَطِنَا فَإِنَّ أَمْرَنَا بَغْتَةٌ فُجَاءَةٌ حِینَ لَا تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ وَ لَا یُنْجِیهِ مِنْ عِقَابِنَا نَدَمٌ عَلَى حَوْبَة» [الإحتجاج (للطبرسی)، ج٢، ص ۵٩۶]. ✍️ اما چند نکته درباره آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ در این آیه، دو وصف قیامت ذکر شده است: «ناگهانی بودن» و «بی‌خبری مردم از زمان وقوع آن»: «بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ» 2️⃣ از آنجایی که این آیه بر زمان قیام امام زمان (عج) نیز تطبیق داده شده، روشن می‌شود قیام حضرت نیز مانند قیامت، ناگهانی و غیر منتظره است! 3️⃣ چون قیام حضرت ولیعصر (عج)، غیر منتظره است، منتظران باید هر لحظه آمادگی ظهور ایشان را داشته باشند! 4️⃣ طبق این آیه، کسی از زمان ظهور خبر ندارد و توقیت و وقت معلوم نمودن برای ظهور، باطل است؛ البته گاهی شواهدی مبنی بر نزدیکی آن بیان می‌شود که به معنای ایجاد آمادگی برای ظهور است. ✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG