بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« »💠 موضوع امروز: « آیات المهدی ٢۶»         روز یکشنبه، ١۴٠٠/٠٢‌/١٩ ✍️ مناسبت روز: نوزدهم اردیبهشت در تقویم به عنوان «روز بزرگداشت شیخ كليني (ره)» نامگذاری گردیده است، عالم و محدث ایرانی‌الاصلی که به «احیاگر مذهب شیعه» و «بزرگ پرچمدار علم حدیث» مشهور است؛ این محدث بزرگ عالم تشیع، سراسر عمر پربار و پربرکت خویش را در راه تألیف، تصنیف و رواج راه و روش اهل ‏بیت عصمت و طهارت(ع) سپری كرد و یکی از كتب اربعه شیعه، بنام «کافی» را طی بیست سال تلاش خستگی ناپذیر تألیف نمود؛ لذا ضمن بزرگداشت نام و یاد این عالم گرانقدر، سخن امروز را با یکی دیگر از «آیات المهدی» آغاز می‌نمائیم: «لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَليما»: «اگر [كافر و مؤمن‏] از هم متمايز مى‏شدند، قطعاً كافران را به مجازات دردناكى عذاب مى‏کردیم!» (فتح/٢۵) در این آیه خداوند به سنّت «تزایل» به معنای جدا شدن کامل دو گروه کافر و مؤمن از هم، اشاره می‌نماید، و آن را یکی از دلایل تأخیر در عذاب کافران می‌داند! ✍️ مفسرین همچنین این آیه را از «آیات المهدی» و از فلسفه‌های تأخیر در ظهور امام زمان (عج) دانسته‌اند! چنانچه در روایتی ابراهیم کرخی می‌گوید: خدمت امام صادق (ع) عرض کردم: «آیا امیرالمؤمنین (ع) در راه دین خداوند، نیرومند و شجاع نبودند؟» حضرت فرمودند: «آری»؛ عرض کردم: «پس چرا گروهی بر ایشان غلبه کردند و حضرت از خودشان در برابر آن‌ها دفاع نکردند؟» امام فرمودند: «یکی از آیات قرآن، مانع این کار شد!» و سپس آیه «لو تَزَیَّلوا لعَذَّبْنَا الذِینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابًا أَلیمًا» را تلاوت کرده و فرمودند: «خداوند در میان فرزندان کفّار و منافقان، مؤمنانی را قرار داده بود و آن حضرت بنا نداشتند تا زمانی‌که آن فرزندان به دنیا بیایند با آن‌ها بجنگد! (و آنها را نابود نمایند) لذا زمانی‌که آن‌ها به دنیا آمدند، آن حضرت با آن‌ها که دشمنی خود را ابراز کردند، جنگیدند! درباره قائم ما اهل‌بیت نیز چنین است و آن حضرت نیز زمانی ظهور خواهند کرد که مؤمنانی که در نسل کفّار هستند، متولّد شده باشند! آنگاه آن حضرت قیام کرده و آنان را خواهد کُشت!»: «...کَذَلِکَ قَائِمُنَا (عج) أَهْلَ الْبَیْتِ (ع) لَنْ یَظْهَرَ أَبَداً حَتَّی تَظْهَرَ وَدَائِعُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا ظَهَرَتْ ظَهَرَ عَلَی مَنْ ظَهَرَ فَقَتَلَهُ» (بحارالأنوار، ج۲۹، ص۴۳۶/ کمال الدین، ج۲، ص۶۴۱/ البرهان/ نورالثقلین) 👈 همچنین امام صادق (ع) در روایتی دیگر درباره‌ی آیه‌ی «لو تَزَیَّلوا لعَذَّبْنَا...» فرمودند: «هرگاه خداوند، کفّاری را که از نسل مؤمنان و مؤمنانی را که از نسل کفّار متولّد می‌شوند به دنیا آورد، آنان که کفر ورزیدند را عذاب خواهد کرد»: «...لَوْ أَخْرَجَ اللَّهُ مَا فِی أَصْلَابِ الْمُؤْمِنِینَ مِنَ الْکَافِرِینَ وَ مَا فِی أَصْلَابِ الْکَافِرِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ لَعَذَّبَ الَّذِینَ کَفَرُوا» (بحارالأنوار، ج۲۹، ص۴۳۷/ کمال الدین، ج۲، ص۶۴۲/ نورالثقلین/ البرهان) ✍️ و اما چند نکته درباره آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ یکی از فلسفه‌های غیبت امام عصر (عج)، جاری شدن سنّت «تزایل» است؛ بدین معنا که در صلب بعضی از دشمنان امام زمان (عج)، نور مؤمنی وجود دارد که هنوز پا به عرصه گیتی نگذاشته است که اگر امام ظهور کنند و آن دشمن را پیش از ولادت فرزند مؤمنش از بین ببرند، آن مؤمن در صلب او نیز از بین می‌رود! 2️⃣ کار امام، پرورش انسانهاست نه از بین بردن آنها و امام نه تنها به انسان‌های موجود توجه دارند، بلکه حتی به نسل‌های بعدی آنها نیز توجه می‌کنند! 3️⃣ هیچ گاه نباید درباره حکمت الهی و سیره حکیمانه پیامبران و امامان معصوم، تردید کرد و قضاوت عجولانه نمود! چراکه فلسفه‌ی بعضی از آنها در ظاهر معلوم نیست! ✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG