🔰 خلاصه کتاب 5 🎬 قسمت 5 ✳️مریم علیها السلام هر روز ارتباط معنوی خود را با خداوند ارتقا می داد و خدا هم دل او را باتقوا، نورانی می ساخت. مقام او چنان والا بود که با فرشتگان سخن می گفت و آنها را می دید. ✅تا آنکه خداوند حضرت عیسی علیه السلام را به وی عطا فرمود؛ در حالی که مردم می گفتند: «یَا مَرْیَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَیْئاً فَرِیّاً»(2)؛ «ای مریم! کار بسیار عجیب و بدی انجام دادی». او به فرمان خداوند کودک را به یاری طلبید و عیسی علیه السلام در گهواره گفت: «إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتَانِیَ الْکتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیّاً» «من بندۀ خدایم! او به من کتاب آسمانی داده و مرا پیامبر قرار داده است». پیام این آیه، آن است که ما همیشه باید حقیقت را آشکار کنیم؛ هرچند گروهی ناراحت شوند و نیز امتیازات و برتری های خود را از خدا بدانیم. مقام معنوی مریم علیها السلام آن قدر بالا بود که فرزندش، پس از مرگ مادر ناله سرداد و گفت: «دیگر چه کسی مرا در اطاعت از خداوند کمک می کند.» 🔰البته در ارزیابی مقام و کمالات حضرت مریم علیها السلام، نقش مادر وی را نباید نادیده گرفت؛ حضرت مریم علیها السلام هم به مرحله ای رسید که قرآن کریم از وی به عنوان صدیقه یاد می کند. این مبالغۀ در تصدیق است و صدیقین کسانی هستند که با انبیا و صالحان و شهیدان همراه هستند. سرّ اینکه مریم علیها السلام صدیقه است، آن نیست که اخبار عادی را تصدیق کرد و آنچه که دیگران باور دارند، او نیز تصدیق نمود؛ بلکه حقیقتی را تصدیق کرد که دیگران باور نداشتند و زبان به تهمت وی گشودند؛ در حالی که مریم برای پذیرش این امر غیرعادی، آیت و علامت نطلبید. در واقع او تسلیم محض بود. ✳️قرآن در همه موارد، زن را همانند مرد سهیم می داند و آنها را در زمرۀ صالحان و اولیای خاص قرار داده و نمونه هایی را برای نسل آینده، الگو معرفی می کند. البته نه فقط برای زنان؛ بلکه الگو برای مردم جامعه که باید از آنان، درس معرفت بگیرند و بر ایمان خود بیفزایند. توجه به این نکته ضروری است که قرآن با طرح الگوهای مثبت و منفی، ثابت می کند زن به عنوان موجودی مستقل، بر سرنوشت خویش حاکم بوده و هرگز سرنوشت او با دیگران گره نخورده است. در فرهنگ اسلام زن هرگز وابسته و طفیلی اشخاص دیگر نیست. ادامه دارد.... 📕 منبع: کتاب قرآن ، امام مهدی(عج) و زنان @bonyadsari