🔰خلاصه جلسه استاد مجاهدی ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 💠مرحوم سید، مؤلف کتاب شریف نهج البلاغه می فرماید که؛ من کتابی را شروع کردم و قصدم این بود که درباره فضایل، فرمایشات و اخلاقیات اهل البیت (ع) بنویسم. 📍اما در بخش اول همان امیرالمؤمنین (ع) ماندم و همان را مدتها کار کردم. به توصیه بعضی از رفقا، تصمیم گرفتم صحبت ها، نامه ها و کلمات قصار علی (ع) را جمع آوری کنم. 🌹لیکن مطالب و سخنرانی ها زیاد بود و لذا به نظرم آمد قسمت های بلاغتی آن ها را انتخاب و آن ها را به صورت یک کتاب مستقل درآورم. 🔺بلاغت، در علم فصاحت و بلاغت به این معناست که، گوینده نه تنها از نظر کلمات، لغت، جمله ها و عبارات آن ها را درست ب کار می برد؛ بلکه زمان، مکان، مخاطب، استعداد، تقاضای مجلس و در حد ظرفیت افراد و توان آن ها مطلب را به خوبی بیان کند. 🔸این مسئله درباره گویندگان خیلی صدق نمی کند؛ ولی درباره اهل البیت (ع) دقیق، کامل و درست است و صدق می کند. ✴️علی ایها حال، انگیزه من برای این کار سخن آیه آله بهجت بود که فرمودند؛ما چرا نهج البلاغه را فراموش کردیم؟ چرا کنار گذاشتیم؟ چرا سخنان حضرت را برای مردم مطرح نمی کنیم؟ در حالی که جاذبه، حقیقت، شیرینی اش، مطابق با فطرت مردم است و آن ها را جذب می‌کند. ⛔️ ما خیلی حرف های پراکنده می زنیم که این ها خیلی به درد مردم نمی خورد و وقتشان را می گیریم. ❌گاهی هم یک گوینده ای اطلاعات و معلوماتش بر سینه و مغزش سنگینی می کند و می خواهد خودش را سبک کند. این ها را در یک مجلسی می گوید. در حالی که اصلا به درد مردم نمی‌خورد. ❇️انسان کم بگوید؛ اما گزیده و سنجیده بگوید. 💠حضرت در خطبه 224 می فرماید؛ ❗️والله 📌عجیب است! علی (ع) قسم بخورد، ایشان نیاز به قسم نداشتند؛ ولی موضوع و مطلب مهم است. لأَن أبِيتَ على حَسَكِ السَّعدانِ؛ به خدا قسم اگر در خار سعدان بیتوته کنم و شب را به سر ببرم مُسَهَّدا؛ خواب نروم 🌵خار سعدان، خاری سه شعبه و تیز است و در بین خارها خیلی نوک سوزنی دارد و اذیت کنندگی ش زیاد است. 💥در اینجا حضرت مبالغه کردند و اوج سختی را بیان کردند که؛ روی خار بخوابد. أو اُجَرَّ في الأغلالِ مُصَفَّدا ، یا این که در غل و زنجیر مرا ببندند و در حالی که در غل و زنجیر بستند من را روی زمین بکشند. چقدر آدم زجر می کشد.. أحَبُّ إلَيَّ مِن أن ألقَى اللّه َ و رسولَهُ يومَ القِيامَةِ ظالِما لِبَعضِ العِبادِ ، این دو زجر و شکنجه را بهتر تحمل می کنم تا این که بخواهم یک ظلمی به یک بنده ای بکنم. 🚫باز اینجا توقف کنید. توجه داشته باشید، که گاهی ظلم حتی یک کلام تند یا دل شکستن می باشد. در خانه با همسرمان تندی می کنیم. بچه مان را می ترسانیم. اینها مصادیق ظلم است. 💠به قول آیه آله بهجت؛ ما گاهی فکر می‌کنیم، دیگر از گناه فارغ شدیم؛ اما فرمود حتی اگر به نامحرم نگاه نکنی باز ممکن است، چشمت گناه می‌کند. اگر طوری به دیگران نگاه کردی که با نگاهت آن ها را ترساندی، آزار دادی گناه کردی. ظالِما لِبَعضِ العِبادِ؛ به بعضی بندگان ظلم کنم، نمی کنم. 📌اگر امر دایر شود به بنده ای چنین ظلمی و تندی و رنجاندن ولو اندک انجام دهم، ترجیح می دهم بر روی خارهای سعدان شب تا صبح بیدار بخوابم یا در غل و زنجیر مرا بکشند و آنچنان شکنجه ای به من بدهند، این برای من آسان تر است تا یک گناه و ظلمی به بنده ای بکنم. و غاصِبا لِشَيءٍ مِن الحُطامِ ! یک چیزی از این مال دنیا را بخواهم در این جا غصب کنم،حاضر نیستم. 🧮گفت شبی رفت قهوه خانه چای خورد. در خانه به یاد آورد، حساب آن را که یک ریال بود را فراموش کرده بپردازد. گفت شاید تا فردا صبح زنده نماندم؛ لذا دو ریال کرایه داد و تا قهوه خانه رفت. یک ریال را پرداخت کرد. دوباره دو ریال داد برگشت. برای این که این حق به گردنش نماند. 🔴حق مردم خیلی سنگین است. 🥀این ها شعار نیست قصه نیست افسانه نیست حقیقتی است که مولای ما امیرالمؤمنین (ع) از جان دل و اعماق وجودش بیان کرده است. و غاصِبا لِشَيءٍ بعضی چه راحت و با کلک و دروغ و اختلاس از سادگی آدم ها سواستفاده کرده و کلاه سر دیگران می گذارند. فکر کنید؛ آیا حلال است؟ این باعث می شود که برکت از روح، جان و مال ما می رود و در نسل ما اثر می‌کند. و كيفَ أظلِمُ أحَدا لِنَفسٍ يُسرِعُ إلى البِلى قُفُولُها، چگونه ظلم کنم به دیگری بر نفسی که به طرف مرگ، نزدیک می شود و يَطُولُ في الثَّرى حُلُولُها ؟! در زیر خاک و در قبر در آن جای تنگنا طولانی خواهد ماند. برای چی؟ این نفسم؟ 🙏خدایا به ما توفیق بده این ها را درک کنیم و بفهمیم و عمل کنیم. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت | borhan.org 🔔کانال رسمی | @borhan_maaref 🎥نشرمحصولات@bourhan_media