﷽
💠
#مقامات و
#الحانِ تلاوتِ قرآن کریم
🔹 علمای فنّ قرائت به مرور زمان، متوجّه شدند که آیاتِ قرآن با توجّه به دوری و نزدیکی معنایشان، دارای وزن و آهنگ خاصّی هستند، حتّی در موسیقی ایرانی هم آهنگسازان مسلّط و آشنا با توجّه به شعر ملودی را در دستگاه خاصّ میسازند. بنابراین آنچه تا حدودی به برتری تلاوت قاریان عربزبان منجرشده، استفاده ی قاریان عربزبان و آشنا به موسیقی، از مقامهایی است که با معانیِ آیات همخوانی و ارتباط داشته باشد. در قرائت قرآن کریم، هر دسته از الحان به خواندن آیاتِ خاصّی اختصاص دارد.
1⃣ مقام
#بیات:
وسیعترین مقام در قرائت
#قرآن است و گوشههای بسیاری دارد که قبل و بعد و حتّی بین مقامهای دیگر هم قابل اجراست. معمولاً قرائت با این مقام آغاز میشود و زمینه ی اجرای مقامات دیگر است. وقار، عظمت، بزرگی، تسلّط و سنگینی را القا میکند و آرامشِ همراه غم میآورد. این مقام برای اجرای دعاهای قرآنی،حکایات و اندرزها به کار میرود...
2⃣ مقام
#رست:
اثر آن، برانگیختن حسّ عزّت و بزرگی، جسارت و حرکت به سمتِ کشف حقیقت است و در آیاتی که داری تأکید و تحکّم و امر است استفاده میشود. هرچند قابلیت تعمیم به انوع حالات مفهومی را دارد.
3⃣ مقام
#حجاز:
اثر آن، شور و شعف همراه با احساسات عالی و حزین و دعوت به یکپارچگی و اتّحاد و آرزو برای سعادتِ بشر است. از این مقام، در آیاتی که مربوط به بشارت و انذار، نعمتهای خداوند، تذکّر و یادآوری، امر و توصیه، خلقت جهان هستی و موجودات هستند، استفاده میشود...
4⃣ مقام
#صبا:
مجموعهای از نغمات حزین است که گذشته ی از دستداده را به تصویر میکِشد و ما را به خویشتنِ خویش دعوت میکند. در آیاتی با موضوع عبرت از حوادث گذشتگان، مقایسه عاقبت نیک مؤمنان و سرانجام بد گناهکاران، دعا و توبه و پشیمانی و ذکرِ نعمتها و آیات الهی به کار میرود...
5⃣ مقام
#نهاوند:
ماهیّتی لطیف و مُنعطف از نظر لحنی دارد. نه خیلی خشن است و نه خیلی خفیف و بیشتر در بیانِ داستانهای قرآنی به کار میرود.
6⃣ مقام
#سه_گاه:
برانگیزاننده حسّ محبت و عشق و سوز دل است و در آیاتی با مفاهیم عشق، وعده الهی، بشارت، مغفرت، صفات مؤمنان، پیروزی و اجابت دعا به کار میرود.
7⃣ مقام
#عجم و
#چهارگاه:
اثر این مقامها، ایجاد شور و شوق جوانی است و در آیاتی با مضامین خدا، بهشت، توبه، معجزات پیامبران، دعا و درخواست و حرکت و مبارزه به کارمیرود.
@Borujerd_nk