❇️ تو از هیچکس بالاتر نیستی... ‏ 🔻‏‏هیچ‌گاه ممکن نیست نفْس به شما که دارای ملکه تقوا و خوف از خدا هستید، تکلیفِ قتل نفْس یا زنا کند، یا به کسی که دارای خصلت شرافت و طهارت (پاکی) نفْس است، پیشنهاد دزدی و راهزنی نماید. از اوّل امر ممکن نیست به شما بگوید در این ایمان و اعمال به خدای خود منّت گذار، یا خود را از زُمْره (گروه) محبوبین و مُحِبّین (دوستان خدا) و مقربین درگاه (نزدیکان پیشگاه الهی) قلمداد کن. 🔻ابتدای امر از درجه نازِله (پایین) گرفته رخنه (راه نفوذ) در دل شما باز می‌کند و شما را وادار‏ می‌کند به‌شدت مواظبت در مستحبات و اذکار و اوراد! و در ضمن، عمل یکی از اهل معصیت (گناهکار) را در نظر شما به مناسبت حال شما جلوه می‌دهد و به شما القا می‌کند که شما از این شخص به حُکم شرع و عقل بهترید و اعمال شما موجب نجات شماست و بحمدالله شما پاک و پاکیزه هستید و از معاصی (گناهان) عاری و بری (پاک و دور) هستید. از این، دو نتیجه می‌گیرد: یکی «بدبینی به بندگان خدا» و دیگر «خودپسندی» که هر دو از مُهلِکات (هلاک‌کننده‌ها) و سرچشمه مفاسد است. 🔻به نفْس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت دارای ملکه‌ای (عادت خوبی) باشد یا اعمال دیگری باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق (غرق) کند و نور آن خُلْق و مَلَکه (اخلاق پایدار)، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حُسْن عاقبت! شاید این شخص را خدا مبتلا به معصیت کرده تا مبتلای به عُجْب که از معصیت بدتر است نشود؛ ... امام صادق علیه‌السلام فرمودند: ‏‏«همانا خدا دانست که گناه بهتر است برای مؤمن از عُجْب، و اگر نه این بود هیچ گاه مؤمن را مبتلا به گناهی نمی‌کرد.» و شاید من به‌واسطه همین بدبینی کارم منجر به بدی عاقبت شود.‏ پ‌.ن: حدیثی که در این متن بیان شد، دلیلی بر مجاز بودن گناه‌کاری نیست. خطر عجب و خودبرتربینی بسیار شدید است. هرگز نباید به بهانه پرهیز از عُجب‌زدگی، آگاهانه و بااختیار مرتکب گناه شد. بلکه هم باید از چاله گناه دوری کرد و هم نباید به چاه عمیق عجب بی‌اعتنا بود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (قسمت ۱۰) 📚 کتاب چهل حدیث (مرحوم امام خمینی) حدیث سوم، فصل «در بیان آن که مکائد شیطان از روی میزان است‌» هر روز یک پیام اخلاقی، اعتقادی و احکام. باماهمراه باشید حسین‌دارابی 👈 عضوشوید @hosein_darabi