💢بررسی حدیث «وصیّت» در مورد احمد الحسن ⁉️سؤال: لطفاً درباره‌ حديث وصيّت که اصلی‌ترین حدیث مورد استشهاد احمد الحسن (مدّعی مهدویّت) است، از نظر سندی توضيح بفرماييد. ✅جواب: ابتدا بايد تذکّر بدهم که اين شخص مدّعی، برای پيشبرد اهدافش علم سندشناسی و رجال را بالکلّ نفی کرده و با اين کار دست خود را برای تعريف‌های دل‌بخواهی از مفاهيمی مانند روايت صحيح و خبر متواتر بازگذاشته است. ✳️بررسی سندی 👈در هرصورت حديث مورد بحث [1] سند بسيار ضعيفی دارد. شیخ طوسی(ره) این روایت را با هشت واسطه از امام صادق(علیه‌اسلام) نقل کرده است، از بین این هشت نفر، تنها «حسین بن علی البزوفریّ» توثیق شده است.[2] هفت نفر دیگری که در سند این روایت هستند، همه مجهول‌اند، یعنی در منابع رجالی ما اصلاً نامی از آن‌ها برده نشده است! 👈ابتدای سند این روایت، حتّی نامی از راوی اوّل برده نشده است و فقط نوشته شده: جماعتی از البزوفریّ نقل کرده‌اند. این جماعت چه کسانی بوده‌اند؟ مورد اعتمادند یا خیر؟ معلوم نیست. بنابراین حدیث وصیّت هم مرسل است و هم مجهول. ✳️در پایان لازم است به این نکته توجه کنیم که، 👈قسمتی از حدیث مورد بحث با سایر روایات نقل شده از اهل بیت موافق است و همان بخش قابل پذیرش می‌باشد. شیخ طوسی هم برای پاسخ به واقفیه (هفت امامی‌ها) این حدیث را ذکر کرده است و محلّ شاهدش دوازده امامی است که در این حدیث نام برده شده‌اند. به دلیل ضعف سندی این روایت، نمی‌توانیم مطلب انتهایی آن‌را که مربوط به «اوّل المهدیین» است بپذیریم. 📚پی‌نوشت‌ [1]. طوسی، محمد بن الحسن، الغيبة، ص150، دار المعارف الإسلامية، چاپ اول، قم، 1411ق. متن حدیث: جَمَاعَةٌ عَنِ الْبَزَوْفَرِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ سِنَانٍ الْمَوْصِلِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْخَلِيلِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ أَحْمَدَ الْمِصْرِيِّ عَنْ عَمِّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي اللَّيْلَةِ الَّتِي كَانَتْ فِيهَا وَفَاتُهُ لِعَلِيٍّ ع يَا أَبَا الْحَسَنِ أَحْضِرْ صَحِيفَةً وَ دَوَاةً فَأَمْلَى رَسُولُ اللَّهِ ص وَصِيَّتَهُ حَتَّى انْتَهَى إِلَى هَذَا الْمَوْضِعِ فَقَالَ يَا عَلِيُّ إِنَّهُ سَيَكُونُ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً وَ مَنْ بَعْدَهُمْ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً فَأَنْتَ يَا عَلِيُّ أَوَّلُ الِاثْنَيْ عَشَرَ الْإِمَامِ وَ سَاقَ الْحَدِيثَ إِلَى أَنْ قَالَ وَ لْيُسَلِّمْهَا الْحَسَنُ ع إِلَى ابْنِهِ محمد الْمُسْتَحْفَظِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص فَذَلِكَ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً ثُمَّ يَكُونُ مِنْ بَعْدِهِ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ أَوَّلِ الْمَهْدِيِّينَ- لَهُ ثَلَاثَةُ أَسَامِي اسْمٌ كَاسْمِي وَ اسْمِ أَبِي وَ هُوَ عَبْدُ اللَّهِ وَ أَحْمَدُ وَ الِاسْمُ الثَّالِثُ الْمَهْدِيُّ وَ هُوَ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ./ پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله در شب رحلتش بمن فرمود: يا ابا الحسن! صحيفه و دواتى بياور! سپس پيغمبر وصيت خود را املا فرمود تا باينجا رسيد ...: يا على! بعد از من دوازده امام خواهد بود، و بعد از آنها دوازده مهدى ميباشد. يا على تو نخستين آن دوازده امامى. سپس يك يك ائمه را نام برد تا اينكه فرمود: حسن (عسكرى) هم اين صحيفه را بفرزندش م ح م د كه از ما آل محمد محفوظ است تسليم كند، اينها دوازده امام هستند. بعد از مهدى موعود دوازده مهدىديگر خواهد بود، چون او وفات كرد، آن را تسليم كند به مهدى اول كه داراى سه نام است: يك نام مثل نام من، و يك نام مانند نام پدرم عبد اللَّه و احمد و اسم سوم مهدى است و او نخستين مؤمن است. [2]. نجاشي، احمد بن على، رجال النجاشي، ص68، مؤسسة النشر الاسلامي التابعه لجامعة المدرسين بقم المشرفه، چاپ ششم، قم، 1365ش. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید به این نوشتار مراجعه کنید: 🌐http://www.welayatnet.com/fa/news/132452 🆔 @kalamema