⁉️ مخاطب: با عرض سلام و تشکر بابت ترویج فرهنگ تعدد مشهور شده که سه همسر از چهار همسر شما از سادات هستند. چند وقت پیش همین مطلب به مناسبت یک بحث فقهی در جلسات هفتگی فقهی آیت الله.... که سابقه حضور در شورای نگهبان دارند مطرح شد و مطالب عجیبی هم بیان شد. البته خود استاد نظر خاصی نداشتند. میخواستم نظر خودتون بدونم. 🌺 نوید ابراهیمی اُرمَوی: سلام علیکم چند سال میشود که در مورد این مطلب مکررا از بنده پرسیده شده و بنده هم شفاف مطالبی عرض کرده ام. سه همسر از همسران بنده از سادات بنی‌فاطمه هستند و در طول این سال های زندگی مشترک ما (الحمدلله و المنه) زیر سایه جده بزرگوارشان صدیقه شهیده (سلام الله علیها) با هم خوب و خوش بوده و هستند... بنده هم به غلامی صدیقه شهیده (سلام الله علیها) مفتخر و مستفیض شده ام... اما آنچه که در مورد منع (جمع بین فاطمتین) از برخی اخباریون بیان شده دارای ۵ اشکال فنی و تطبیقی است: ۱. بحث از منع (جمع بین فاطمتین) به استناد روايتي است که با دو سند نقل شده است. سندي که شيخ طوسي(رضوان الله عليه) نقل کرده است مرسله است و سندي که مرحوم صدوق(رضوان الله عليه) نقل کرده ضعيف است. در نتیجه از لحاظ سندی این روایت قابل اعتناء نیست. ۲. مضمون روایتی که (جمع بین فاطمتین) را منع کرده، با عمومات قرآنی و روایی منافات دارد. ۳. اجماع فقهاء بر جواز (جمع بین فاطمتین) است. هم اجماع محصّل ادعا شده و هم اجماع منقول داریم... ۴. در طول اعصار (جمع بین فاطمتین) انجام میشده و امری عادی به شمار می رفته است. (این مطلب را آیت الله جوادی آملی در بحث خارج فقه نکاح نقل کرده اند.) نهایت چیزی که برخی فقهاء بیان کرده اند جواز همراه با کراهت (جمع بین فاطمتین) بوده است، در حقیقت چون روایت ضعف سندی داشته، این عده فتوا به کراهت داده اند و نه حرمت... البته اکثر فقهاء، چه قدماء و چه متاخرین به روایت مورد بحث اعتناء نکرده و فتوایی در این مورد نداده اند و نتیجتا این امر را مباح می‌دادند... ۵. غیر از اشکالات فنی فوق، اشکال مهم در تطبیق مورد است. روایت ضعیفی که در مورد منع(جمع بین فاطمتین) نقل شده نمی تواند بر خانواده اُرمَوی تطبیق کند. زیرا روایت مورد بحث علت منع را نارضایتی حضرت صدیقه شهیده (سلام الله علیها) بیان می‌کند، در حالیکه آنچه در خانواده ما انجام شده باعث خوشحالی آن حضرت می گردد، چه آنکه دو نفر از دخترانشان در حال گذر از سن ازدواج و مادری بوده اند و دختر کوچکتر در حقیقت آن دوی دیگر را پناه داده و از شوهر جوان خودش برای آن‌ها سور داده... وانگهی وقتی خود دختران به چیزی راضی و خشنود و خوشحال هستند بی شک مادر بزرگوارشان (سلام الله علیها) راضی تر خواهد بود. پ.ن۱: برخلاف آنچه برخی تصور میکنند در مبحث نقل نسل، سیادت از مادر و سیادت از پدر با هم تفاوتی ندارند. گرچه برخی از بزرگان سیادت از هر دو طرف را دارای خصوصیتی میدانند که در دیگران وجود ندارد...‌ پ.ن۲: از میان همسران بنده، همسر چهارم سیده از پدر هستند و همسر سوم سیده از مادر هستند و همسر دوم سیده از هر دو طرف هستند. 🌺 مبلغ فرهنگ ناب باشید🌺 👇👇👇👇 ✅آی دی کانال در پیام رسان های : @Chandhamsari_Ormavi ✅کانال اصلی ما در پیام رسان ایرانی است که مطالب برای اولین بار در این کانال منتشر میشود... لینک کانال در پیام رسان ایرانی : https://eitaa.com/chandhamsari_ormavi