✨
شرح خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) جلسه (بیست و ششم)✨
🍃
قرآن، سند ارث بردن فاطمه علیهاالسلام
📣توجه كنيد كه بحث حضرت زهرا علیهاالسلام با ابوبكر يك
مجادله است
✳️ يعنی حضرت می گويد به فرض كه طبق نظر شما 👈
فدك بخشش نباشد
✨
پس ارث است؛ لذا با قانون ارث با شما بحث می كنم و در ادامه حضرت به قوانين ارث در قرآن استدلال می كند.
✨ «بَلی قَدْ تَجَلّی لَكُمْ كَالشَّمْسِ الضّاحِيَةِ أَنّی ابْنَتُهُ»
♦️«آری برای همه شما مثل خورشيد روشن است كه من دختر پيامبر هستم». يعنی اين را كه نمی توانيد انكار كنيد كه من يگانه وارث او هستم.
✨«اَيُّهَا الْمُسْلِمُونَ أَاُغْلِبَ عَلی إِرْثی؟»
♦️«ای مسلمانان آيا من مغلوب شوم بر ارثم؟»
✨«يَا ابْنَ أَبِي قُحَافَةَ، أَ فِي كِتَابِ اللَّهِ أَنْ تَرِثَ أَبَاكَ وَ لَا أَرِثَ أَبِي؟!»
♦️ «ای پسر ابی قحافه آيا در قرآن آمده كه تو از پدرت ارث ببری ولی من از پدرم ارث نبرم؟»
✳️حضرت زهرا علیهاالسلام می فرمايد:
⬅️ما بايد احكام و قوانين الهی را از قرآن اخذ كنيم. حال آيا قرآن تفاوتی بين من و شما در ارث بردن قائل شده است؟
⬅️يعنی اگر ملاك كتاب خداست كه
فرقی در ارث بردن من و شما قائل نشده است و هر فرزندی از پدر ارث می برد.
✳️در اينجا ممكن است ابوبكر بگويد:
من بنابر حديث پيامبر عمل كردم.
✅حضرت زهرا علیهاالسلام همين جا پاسخ اين حرف ابوبكر را هم می دهد.
⬅️حضرت زهرا علیهاالسلام توجّه به آن حديث جعلی دارد لذا ابتدا از نظر قرآنی بحث می كند؛
امّا چون ممكن است آن ها به آن حديث ساختگی متوسّل شوند بلافاصله می فرمايد:
✨لَقَدْ جِئْتَ شَيْئاً فَرِيّاً»
[مريم: 27.]؛
♦️«همانا يك سخن دروغی را نسبت دادی».
🍃فری يعنی دروغ واضح و آشكار.
يعنی شما آن حديث جعلی را مطرح كرديد.
✨«أَفَعَلی عَمْدٍ تَرَكْتُمْ كِتابَ اللّهِ وَ نَبَذْتُمُوهُ وَراءَ ظُهُورِكُمْ؟»
♦️«آيا شما عمدا كتاب خدا را ترك كرديد و پشت سر انداختيد؟»
⬅️احتمال هم دارد كه منظور اين باشد كه اين كار شما ناشی از بی شعوری و بی اطلاعی تان نسبت به احكام قرآن است كه آمده ايد حديثی ضدّ قرآن ساخته ايد!
⬅️يعنی يا آيات قرآن را می دانستيد آن وقت اين حديث را جعل كرده ايد؟
⬅️يا اصلاً به آيات توجّه نداشتيد و اين كار را كرديد.
✨«إِذْ يَقُولُ: «وَ وَرِثَ سُلَيْمانُ داوُدَ»
[نمل: 16]؛
♦️«آنجا كه قرآن می گويد سليمان از داود ارث برد».
يعنی خدا كه در قرآن تصريح كرد كه داود از سليمان ارث برد سپس چطور ممكن است پيامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم حديثی برخلاف قرآن بگويد؟
✨«وَ قالَ فيما قَصَّ مِنْ خَبَرِ يَحْيی بْنَ زَكَرِيّا إذْ قالَ: «رَبِّ... فَهَبْ لی مِنْ لَدُنْكَ وَليّاً يَرِثُنی وَ يَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ»
[مريم: 5 و 6]؛
♦️ «و آنچه حكايت كرده از داستان يحيی كه زكريا به خداوند گفت: پروردگار من از جانب خودت به من ببخش جانشين و وليی كه از من ارث ببرد».
✳️
ولی كسی است كه پشت سر می آيد و ولی
ميّت يعنی كسی كه از بازماندگان ميّت است.
🔅حضرت زهرا علیهاالسلام بدين ترتيب دو نمونه از ارث پيامبران در قرآن را شاهد می آورد و می گويد:
⚜
پس چرا من كه پيامبرزاده هستم نبايد ارث ببرم؟
⚜ضمن آن كه قبلاً هم اشاره كرد كه از نظر قانون ارث هم در قرآن فرقی بين من و شماها نيست.
⚜از نظر پيامبرزاده بودن و ارث پيامبران هم كه معلوم شد آن حديث ساختۀ شما بوده است؛
و بعد آيۀ ديگری برای ارث می آورند كه به طور كلّی در قرآن آمده است و كسی از آن استثناء نشده است.
✨«وَ قالَ: «اُولُو الأرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلی بِبَعْضٍ فی كِتابِ اللّهِ»
[انفال: 75]؛
♦️«و خويشاوندان بعضی به بعضی ديگر در كتاب خدا سزاوارترند».
✨«وَ قالَ: «يُوصِيكُمُ اللّهُ فی أَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظَّ الْأُنْثَيَيْنِ»
[نساء: 11]؛
♦️«و سفارش می كند خداوند شما را كه برای پسران دو سهم دختران را قرار دهيد».
✨«وَ قالَ: «إنْ تَرَكَ خَيْراً لِوَصيَّةُ لِلْوالِدَينِ وَ الْأَقْرَبينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَی الْمُتَّقينَ»
[بقره: 180]؛
♦️«و می گويد انسان همين كه نشانه های مرگ را در خود ديد اگر چيزی دارد بايد برای والدين و خويشاوندان به نيكی وصيت كند اين حقی است بر متّقين».
@chele_hozor