📜 تذکراتی راجع به ترویج امر (قسمت اول) ⚖️ شکی نیست که خانه داری یک وظیفه لاینفک زندگی زنانه است. مساله ای که امروز در کشور ما، در گذار از چیزی که «سنت»‌ می‌نامند به سوی چیزی که به «مدرنیته» موسوم است، در اولویت های پایین تر قرار گرفته است. بی آن که بخواهم به این دو گانه «سنت_مدرنیته» وقعی بنهم، باید پذیرفت مدرنیته با اوصاف و قرائت خاص خودش از عالم، سبک زندگی و زن، حدود صد سالی ست که ناخوانده وارد کشور ما شده است و به شدت تاثیرگذار بوده است. بخشی از زنان ایرانی برای فرار از نارسایی‌هایی که در سنّت احساس میکردند به مدرنیته پناهنده شدند و در این گذار، خانه داری، همسری، مادری و کدبانوگری، واپس‌گرایی و ننگ تلقی و یا از چشم افتاد و هویت زن، در حضور اجتماعی اش،‌ در قالب شغل و تحصیل طلب شد. به تبع سالها باید فعالان فرهنگی برای بازسازی عرصه خصوصی تر زن، برای او تلاش کنند. اما این تلاش مستلزم رعایت نکات زیر است: ⚖️ / آنکه در فریاد وجوب و ضرورت خانه داری و شیوه های جذاب سازی آن نباید دچار افراط شد. به تبع آن چه در مجموعه منویات رهبری، به عنوان یک منبع اصلی برای شناخت دریافت می شود این است که، امر خانه داری، جزء اصلی و لاینفک زندگی زن است. یعنی خانه داری فعالیتی ست که به زندگی زنانه ضمیمه شده و بسیار ضرورت دارد. در اندیشه رهبری، بهبود و ارتقاء و پیشرفت یک جامعه، از خانه و خانواده آغاز می شود و سکاندار این حرکتِ رو به جلو، زن است. ⚖️ اما آیا ضرورت و اولویتی بالاتر از خانه داری برای زن موجود نیست؟ در بیانات رهبری به دفعات، ضرورتی بالاتر از خانه داری را مشاهده میکنیم: . فعالیت اجتماعی در اندیشه رهبری به معنای احساس وظیفه ی دائمی نسبت به وضعیت و آرمان های آن است. مسئولیت اجتماعی در اندیشه رهبری، نسبت به خانه داری از اولویت بالاتری برخوردار است. آنقدر که اگر فعالیت اجتماعی زن _‌که مسئولیت پذیری او نسبت به است_ ایجاب میکرد که امر خانه داری‌اش به لحاظ کمی (نه به لحاظ کیفی) تحت الشعاع قرار بگیرد، زن باید میزان خانه داری را محدود کرده و از کیان انقلاب اسلامی و آرمان هایش دفاع کند. ⚖️ اساساً ایفای نقش مسئولانه در انقلاب اسلامی اصلی ترین امر زندگی در جامعه ی اسلامی است و در این موضوع هیچ تفاوتی میان زن و مرد متصور نیست. به عبارتی، این که خانه داری وظیفه ی لاینفک و حذف ناپذیر زندگی زنانه است، اثبات نمیکند که او میتواند نسبت به انقلاب بی تفاوت باشد. چه بسا که یک زن، یک مادر، یک همسر، اگر در طراز انقلاب اسلامی نباشد، معلوم نیست چقدر بتواند فرزند و شوهر خویش را برای اسلام تربیت کند. زنی که هم سرعت با انقلاب حرکت نمیکند، فرزندان و شوهرش را از انقلاب عقب نگه میدارد. و این را به کرات در بیانات امام و رهبری مشاهده میکنیم. ⚖️ البته انقلابی گری زن، یا به تعبیری فعالیت اجتماعی زن، لزوماً به معنای حضور در اجتماع و عدم حضور در خانه نیست. بلکه فعالیت اجتماعی زن، به معنای احساس تکلیف و عمل به تکالیف او نسبت به جامعه اسلامی و اهداف آن است. فعالیت اجتماعی زن لزوما شغل به معنای مرسوم نیست. یک زن میتواند ضمن آن که عرفاً خانه دار به شمار می رود، فعالیت هایی متناسب به باری که میتواند از دوش انقلاب بردارد برای خودش دست و پا کند. ⚠️لذا نباید جوری خانه داری را تبلیغ کنیم که زن از تکالیف اجتماعی اش بازبماند و یا آن را فقط از مسیر فرزند و شوهر پیگیری نماید. (ادامه دارد....) 💌 سنا | بازیابی هویت حقیقی زن 🚺 @Sanaa_ir _________ ⇱ ڪلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ 🌸 eitaa.com/joinchat/3093102592Cc9d364a057