جان اکلس و کارل پوپر: رویکرد تعامل باوری و سه جهانی. تعامل بین ذهن و بدن. سه ساحت یا دامنه(سه جهانی) : ۱ . بدن های فیزیکی، ۲. پدیده های ذهنی و روان‌شناختی ۳. مقولات معرفت بشری. نقش محوری فیزیک کوانتوم در آگاهی. ادلمن: تماما بیولوژیکی و طبیعت گرایانه. قشر مغز. داروینیسم نورونی. آگاهی حاصل تعامل های پویا بین گروه‌های نورونی با توزیع گسترده. نیکلاس هامفری: آگاهی و فعالیت مغز دو طرف معادله‌. این همانی کارکردی. پنداره های حسی. جنبه پدیداری ادراک را پدیدار شناسی شبه حسی می نامد. ویژگی های تجارت حسی آگاهانه: مالکیت، مکان، حضور، مدالیتی کیفی، بی واسطگی پدیداری. آگاهی پدیداری یک ویژگی بی واسطه و مستقیم. نظام تالاموکورتیکال. جولیان جینز: ذهن دوجایگاهی. آگاهی نوعی سازه تمثیلی از جهان است. اهمیت تکامل زبان در بروز آگاهی. بنجامین لیبت: آگاهی و اراده آزاد. میدان ذهنی یکپارچه آگاهی. اراده آگاهانه بعد از ظهور پتانسیل آمادگی ظاهر میشود. وتوی اراده آگاهانه. نقش علی آگاهی. میدان ذهنی آگاه یک ویژگی غیر فیزیکی و نافروکاستنی. ذهن ماهیتی غیر فیزیکی ولی وابسته به ماده. جان کوین اورگان: نظریه حسی حرکتی. تعامل با محیط و بدن. اصطلاح احساس خام : صرف تجربه آگاهانه. تجربه تجربه ای خاص. مغز تنها محل ایجاد حسی خاص نیست. تعامل با جهان هم نیاز است. در این رویکرد چهار مفهوم مهم است: غنا، تنمندی، نافرمانی و فراچنگ آوری. صفحه ۲۰۰ مهم . راجر پنروز و استوارت هامروف: رویکرد فیزیک کوانتوم. محل اصلی رویدادهای کوانتومی در مغز : میکروتوبولها. دندریت های پس سیناپسی و جسم سلولی نورون ها. جولیوتونونی: اطلاعات یکپارچه. تعیین شرایطی که تعیین کننده میزان آگاهی است. کمیت یا سطوح آگاهی. کیفیت و محتوای آگاهی. کدام نواحی مغزی. مجتمع ها محل یکپارچه سازی اطلاعات.(سیستم کورتیکوتالامیک) آگاهی ماهیتی سوبژکتیو و نافروکاستنی دارد . تایید امکان ساخت آگاهی مصنوعی. ماکس ولمانس: یگانه انگاری بازتابی نظریه ای غیر تقلیلی و دو وجهی. عدم امکان تبیین ذهن پدیداری با فیزیک. جهان متشکل از عناصر بنیادین. ذهن را نمیتوان به مغز فروکاست. آگاهی یک ویژگی طبیعی و بنیادی در کیهان است. عناصر بنیادین در طبیعت دارای هر دو ویژگی ذهنی و فیزیکی هستند. سمیر زکی: آگاهی های چندگانه. مغز، زیبایی شناسی. آگاهی حاصل سازماندهی سلسله مراتبی زمانی بین نواحی مختلف مغز است. خرده آگاهی و کلان آگاهی و در نهایت آگاهی یکپارچه.