💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته):
◾️ وجود مبارك پيامبر و اهل بيت عصمت و طهارت اينها كريماند ميبينيد اگر در سورهٴ انبياء خدا در وصف فرشتهها فرمود: ﴿بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ ٭ لاَ يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ﴾ همين وصف كرامت را ميبينيد ما در زيارت جامعه درباره ائمه (عليهم السلام) عرض ميكنيم ميگوييم «بل عباد مكرمون» اين در زيارت جامعه است.
◾️ همان وصفي كه خداي سبحان در سورهٴ انبياء براي ملائكه ذكر كرد همان وصف را وجود مبارك
#امام_هادي (سلام الله عليه) در زيارت جامعه براي اهل بيت ذكر كرد «بل عباد مكرمون لا يسبقونه بالقول و هم بأمره يعملون» خب اگر اينها كريماند پيروي كريم, انسان را به كرامت ميرساند اگر اينها حبيباللهاند پيروي حبيبالله انسان را,
◾️ اين منطقي حرف زدن است برهاني سخن گفتن است ﴿إِن كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي﴾ چون من حبيبالله هستم خب پيروي حبيبالله هم انسان را حبيبالله ميكند ﴿يُحْبِبْكُمُ اللّهُ﴾ خب حالا اگر كسي محبوب خدا شد يقيناً بداند در هيچ كاري نميماند هيچ كاري او را زمينگير نميكند مگر ممكن است خداي سبحان محبوب خودش را رها كند.
◾️ حضرتش مانند ساير امامان معصوم (عليهم السلام) با خرافات مبارزه كرد. روزي ظاهراً حسنبنمسعود به حضورش شرفياب شد عرض كرد چه روز بدي بود, دستم آسيب ديد به جمعيت برخورد كردم دوشم آسيب ديد لباسم پاره شد خلاصه از نظر لباس و بدن امروز من آسيب ديدم چه روز مشئومي بود: «كفاني الله شرّك من يوم فما اشأمك»؛
◾️ وجود مبارك امام دهم طبق اين نقل فرمود تو هم اين حرف را ميزني با اينكه به مكتب ما آشنايي و به محضر ما رفت و آمد ميكني، عرض كرد مگر چه شد، فرمود گناه روز چيست، روز ظرف حوادث است گناهي ندارد، نحس و سعد به كار خود انسان برميگردد، گناه خودت را بر گردن روز نگذار، تو بايد آسيبي ميديدي و متنبه ميشدي، اين نحس روز نيست. بحث حدوداً مبسوطي حضرت فرمود و اين شاگرد متنبه شد.
◀️ وجود مبارک امام هادي (سلام الله عليه) به يكي از خدمتگزارانش فرمود اگر خواستي ببيني خدا به فلان شخص خير داد يا نه به او بگو كه «إنّ الله اذا اراد بعبدٍ خيراً اذا عوتِبَ قَبِلَ»؛ اگر خدا بخواهد خيري به كسي بدهد، وقتي كسي اشكال سازندهاي انتقاد سازندهاي نقد مؤثري دارد او قبول ميكند.
◀️ اشكال يك هديه الهي است انتقاد سازنده به دولت و ملت يک هديه الهي است؛ آن دولتي از خير برخوردار است آن ملتي از خير برخوردار است که وقتي يك گوينده يا نويسنده انتقاد مستدل ناصحانه و خالصانه دارد بپذيرد. اگر ـ خداي ناكرده ـ نقد ناقد، خالصانه نيست كه به سود كسي نيست ولي اگر نقد، خالصانه بود طرفِ انتقاد اگر پذيرفت معلوم ميشود خدا ميخواهد به او خير بدهد.
🔺 بیانات معظم له در خطبه های نماز جمعه
🆔
@daftar_ayatollah_javadi_amoli