👈ادامه ما این را اهمیت نمی دهیم. ولی یک چیز جزئی که حالا مکروهی کرده است برایمان خیلی مهم است. حالا این که من بدانم در فلان جا اطلاعات عمومی من چیست، در فلان جا چه اتفاقی افتاده است، این برایش خیلی مهم است. اما خودش که از همه مهم تر است و نشناخته است این را اهمیت نمی دهد. ببین تو خودت حرام هستی یا حلالی، خودت پاکی یا ناپاکی، خودت یجوزی یا لایجوزی. این هم خیلی تند است. قیمت هر کاله را دانی که چیست قیمت خود را ندانی احمقی است امیرالمومنین می فرماید: «أحمَقُ النّاسِ مَن ظَنَّ أنَّهُ أعقَلُ النّاسِ» کسی که خودش را از همه عاقل تر و داناتر بداند شک نکند احمق ترین انسان ها است. یعنی هر چقدر انسان خودش را بزرگ ببیند و بگوید من چنین و چنان هستم این صد درصد احمق است. راجع به علم هم داریم: «مَن ظَنَّ اَنَّهُ عالِم فَهُوَ جاهِل». حضرت امیر فرمودند کسی که فکر کند خیلی عاقل است این جاهل است. کسی که بگوید من خیلی چیز بلدم، من چنین هستم، این جاهل است. بله، عالم آن است که به جهل خود بگوید. اصلاً می گوید: «لا اَدری نِصفُ العِلم». جهل است که اقرار می کنیم به علم می رسیم. خیلی عجیب است. من عذر می خواهم، بی ادبی نباشد. بعضی ها هستند قیمت فلان چیز و فلان چیز را می دانند، حالا نه با سکه کار دارد، نه با ماشین کار دارد، نه با دلار کار دارد. سر در خودمان کنیم. «إقرَا کِتابَک». خودت چقدر می ارزی، خودت چقدر ارزش داری. می گویند بهلول چون خودش را بی دیوانگی زده بود. بهلول عاقل عالم برجسته ای بود ولی می رفت پیش هارون مطالب مهمی به او می گفت. از جمله یک بار آمد حمام را اطراق کرده بودند، هارون حمام رفته بود. این هم اجازه داشته به حمام رفت. دید یک لنگی بسته است و خودش را می شورد. گفت جناب هارون می شود خودت را قیمت بگذاری که چقدر می ارزی؟ گفت خودت قیمت بگذار. نگاهی کرد گفت به گمانم 50 درهم بی ارزی. هارون گفت 50 درهم پول لنگی است که من بستم. گفت من هم همان را قیمت کردم، تو که قیمت نداری. هر گناهی که شرق و غرب مملکت است برای تو می نویسند. خیلی بی ارزش هستی. قیمت هر کاله را دانی که چیست قیمت خود را ندانی احمقی است جان جمله علم ها این است این که بدانی من کی هستم در یوم دین ما در قیامت موقفی داریم به نام موقف میزان. یعنی ما را سبک سنگین می کنند که می ارزیم یا نمی ارزیم. کلمه وزن، میزان، موازین، مکرر در قرآن آمده است. آن جا ما را وزن می کنند. فرحزاد قیمت دارد یا ندارد، هیزم است باید ببرند بسوزانند، نفت و بنزین است در جهنم بریزند خدایی ناکرده، یا نه این یک گل است، کالای قیمتی است. «ثَقُلَت مَوازینُه فَهُوَ فِی عِیشَةِ راضِیَةٍ» می گفت خودمان را قیمت کنیم. امیرالمومنین در نهج البلاغه کلمات قصار دارد. اگر خطبه ها یا نامه ها مفصل است و نمی خوانید کلمات قصار آخر نهج البلاغه را بخوانید. غرر کوتاه است ولی خیلی خوب است. امیرالمومنین می فرماید: «الغِنی وَ الفَقر بَعدَ العَرضِ عَلَی اللهِ». الان فرحزاد چقدر می ارزد معلوم نیست، باید روی میزان الهی برود، خدا و پیغمبر ما هم اندازه بدهند. آن جا خودش را عرضه کند. می گوید این جا هر کسی که پول و اسم و رسم و مقام و شهرت دارد کف می زنند. آن جا نه، یک چیز دیگر است. «الفُقَرا مُلوکِ اهلِ الجَنَّه» همین فقرای متدین آبرومندی که زیر پایمان له می کنیم که پیغمبر خدا فرمود به برکت این ها خدا رزق و روزی و نصرت و یاری به شما می دهد. «تُرزَقُونَ بِضُعفائِکُم». که ما زیر پایمان متاسفانه مستضعفین را له می کنیم، آدم های ثروتمند یا آدم هایی که دنبال دنیا هستند. این ها ولی نعمت ما هستند، فرمود روز قیامت «الفُقَرا مُلوکِ اهلِ الجَنَّه». دار و ندار این جا معلوم نمی شود، آن جا معلوم می شود. تمام اولین ثروتمند و اولین ریاست طلب دنیا نفسش بند بیاید. «بَعدَ العَرضِ عَلَی الله» آن جا قیمت ما معلوم می شود. 📚سمت خدا جناب فرحزاد 19-07-1400 https://eitaa.com/danestanyhaybozorgan