💢 مروری کوتاه بر
#نکات_تفسیری آیات سوره شعراء ( آیات 22 تا 26 )
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋و تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَيَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرائِيلَ «22»
🦋🦋و (آيا) اين كه بنىاسرائيل را بندهى خود ساختهاى نعمتى است كه منّتش را بر من مىنهى؟ (چرا نبايد من در خانهى پدرم رشد كنم؟)
🕋قالَ فِرْعَوْنُ وَ ما رَبُّ الْعالَمِينَ «23»
🦋🦋(فرعون) گفت: پروردگار جهانيان چيست؟
📖«1». مريم، 48.
📖«2». اعراف، 150.
📖«3». يوسف، 33.
📖«4». هود، 83.
📚«5». تفسير نورالثقلين.
📚جلد 6 - صفحه 305
📝نکته ها👇
🔷موسى به فرعون گفت: من بايد در خانهى پدرم بزرگ مىشدم، چرا پدرم را به بردگى كشاندى كه من به اجبار در خانهى تو بزرگ شوم، آيا اين، نعمت است كه آن را سپاس گزارم و يا اسارت است؟! گرچه در كاخ تو همهى وسائل رفاه براى من بود، ولى من از اين كه بنىاسرائيل گرفتار بودند، ناراحتم.
🔷از قرآن استفاده مىشود كه فرعون در درون خود، خدا را مىشناخت؛ «قالَ لَقَدْ عَلِمْتَ ما أَنْزَلَ هؤُلاءِ إِلَّا رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» «1» ولى بهظاهر خود را ربّ اعلاى مردم مىدانست، مثل مديرى كه بر افرادى تسلّط دارد، ولى در عينحال خود را تحت امر ديگرى مىداند. «2»
📝پیام ها🔰
🔶1- تكبّر، زشتىها را نزد انسان زيبا جلوه مىدهد. «تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَيَّ»
🔶2- به استكبار و منّتهاى او با صلابت پاسخ دهيد. تِلْكَ نِعْمَةٌ ...
🔶3- گاهى مستكبران به خاطر حفظ تاج و تخت، خود را به نادانى مىزنند. «وَ ما رَبُّ الْعالَمِينَ»
🔶4- سؤال مستكبرين، مغرورانه و همراه با تحقير ديگران است. فرعون گفت: «وَ ما رَبُّ الْعالَمِينَ» و نگفت: «و من رب العالمين» (حرف «ما» در زبان عرب براى جمادات به كار مىرود.)
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
🕋قالَ رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُمَا إِنْ كُنْتُمْ مُوقِنِينَ «24»
🦋🦋(موسى) گفت: پروردگار آسمانها وزمين وآنچه ميان آنهاست، اگر باور داريد.
🕋قالَ لِمَنْ حَوْلَهُ أَ لا تَسْتَمِعُونَ «25»
🦋🦋(فرعون) به اطرافيان خود گفت: آيا نمىشنويد (چه حرفهايى مىزند)؟
🕋قالَ رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبائِكُمُ الْأَوَّلِينَ «26»
🦋🦋(بار ديگر موسى) گفت: او پروردگار شما و پروردگار نياكان شماست.
📖«1». اسراء، 102.
📚«2». تفسير الميزان.
📚جلد 6 - صفحه 306
📝نکته ها👇
🔷قرآن مىگويد: دعواى انبيا با مخالفانشان بر سر ربوبيّت خداوند يعنى مديريّت و قانونگذارى خداوند و لزوم اطاعت از دستورات اوست وگرنه مخالفان آنان، اللّه را به عنوان خالق جهان قبول داشتند. سخن كسانى كه امروز مىگويند: دين از سياست جداست، همانند سخن كسانى است كه مىگويند: حساب آفريدن جهان به اراده خداوند از حساب اداره كردن آن جداست. (خداوند خلق كند، ولى ما حكومت كنيم) قرآن و عقل، حقّ ربوبيّت و تكليف كردن و اطاعت شدن را تنها از كسى مىداند كه خالق است، نه ديگران. كسى كه آفريد مىداند چه قانونى وضع كند. «أَ لا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ» «1»
🔷بعضى جملهى «إِنْ كُنْتُمْ مُوقِنِينَ» را اين گونه معنا كردهاند كه موسى گفت: من مىدانم كه سؤال شما براى فهميدن نيست، بلكه براى طفره رفتن است، ولى اگر شما در جستجوى حقيقت باشيد، در نظم ونظام هستى فكر كنيد، ربوبيّت ويكتايى او را خواهيد فهميد.
📝پیام ها🔰
🔶1- بايد به سؤالهاى اعتقادى، پاسخ صريح و روشن داد. «قالَ فِرْعَوْنُ وَ ما رَبُّ الْعالَمِينَ قالَ رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
🔶2- تمام هستى يك خدا دارد. «رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» (بر خلاف مشركان كه به خدايان متعدّد عقيده داشتند).
🔶3- تمام هستى تحت يكتدبير، نظارت وحركت تكاملى قرار دارند. «رَبُّ الْعالَمِينَ»
🔶4- ذات خداوند قابل شناسايى نيست، بايد او را از راه آفريدههايش شناخت و معرّفى كرد. «رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» (فرعون از چيستى وچگونگى خداوند سؤالكرد، ولى موسى از آفريدههاى او پاسخ داد چون ذات قابل شناخت نيست)
🔶5- هر كسى نمىتواند وحدت تدبير تمام هستى را درك كند. «إِنْ كُنْتُمْ مُوقِنِينَ» اهل يقين هرگاه به آفرينش آسمانها و زمين نگاه عميق كنند، ربوبيّت الهى را درك مىكنند.
📖«1». ملك، 14.
📚جلد 6 - صفحه 307
🔶6- جوسازى، حقّپوشى و حرف منطقى ديگران را قطع كردن، ابزار كار طاغوتهاست. «أَ لا تَسْتَمِعُونَ» (مناظرهى موسى و فرعون علنى بود.)
🔶 7- ربوبيّت خداوند نسبت به انسانهاى موجود، انسانهاى گذشته و آسمان و زمين يكسان است. رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ... رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبائِكُمُ ... (تدبير و نظارت ومديريّت خداوند بر آيات آفاقى (آسمانها و زمين)، و آيات انفسى (انسانها) يكسان است.)
-------------------------------------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#تفسیر
#سوره_شعراء
💠 کانال رسمی دارالقرآن الکریم مازندران
جهت عضویت در کانال رسمی دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی مازندران
اینجا کلیک کنید