🔵 عذاب ما؛ نتیجه اعمال ما ✅ ممکن است شما بگویید پس مشکل چیست که ما هر سال به خدا در ماه مبارک (رمضان) یا شب‌های قدر التماس می‌کنیم که خدایا ما را بیامرز، ما را جهنم نبر؟ یک مرتبه که خدای متعال خواستۀ ما را عطا کرده باشد، دیگر برای همیشه خیال ما راحت است. ✅ عرض می‌کنم از آیات شریفۀ قرآنی، بنده سه صورت درآوردم: یک صورت این‌که انسان اعمال صالح و کارهای خوبی انجام می‌دهد که اشتباهات او را صاف می‌کند و پاک می‌کند. «إنَّ الحَسَنَات یُذهِبنَ السَّیِّئَات» (هود ۱۱۴)؛ (حسنات، سیئات را از بین می‌برند). ✅ صورت دوم این است که انسان خیلی کار خوب کرده است؛ طبق آیاتی که در قرآن هست این کارهای بعدی می‌آید و این خوب‌ها را محو می‌کند و از بین می‌برد و هیچ (چیز) برای او نمی‌ماند. روایت برای این هم زیاد است. لااله‌الا‌الله. ✅ صورت سوم این است که اشتباهاتی که در این دنیا کرده به صورتی بوده که هیچ کار خوبی نمی‌تواند آن کار بد و اشتباه را از بین ببرد؛ این می‌ماند و او را زجر می‌‌دهد. ✅ آن‌چه مسلم است خدای متعال نیازی به عِقاب و زجر دادن ما ندارد. این‌ها آثار و اعمال خود ما است، اگر باشد. ✅ امام چهارم صلوات‌الله‌علیه می‌فرماید: «إِن عَذَّبتَنی فَفِی ذَلِکَ سُرورُ عَدُوِّک»؛ اگر بخواهی پرونده من را باز کنی و مو را از ماست بکشی و گوش من را بمالی، دشمن‌هایت خوش‌حال می‌شوند؛ دشمن‌های خدا که در جهنم هستند، خوش‌حال می‌شوند. «وَ إِن عَفَوتَنِی فَفِی ذَلِکَ سُرورُ نَبِیِّک»؛ اگر مرا ببخشی، اشتباهات مرا نادیده بگیری، من را گوش‌مالی ندهی، پیامبرت خوش‌حال می‌شود. ✅ حضرت در دعای ابی‌حمزه می‌فرماید: واللهِ -به خودت قسم- من می‌دانم ارزشِ خوش‌حالیِ پیامبرت برای تو بیشتر از خوش‌حالیِ دشمن‌هایت است. خوش‌حالی دشمن‌های تو در صورتی است که منِ اشتباه‌کار را بخواهی عقاب کنی و خوش‌حالیِ آن بزرگوار وقتی است که مرا عقاب نکنی. 🎤سخنرانی آیت الله مرتضی تهرانی رحمت الله علیه ۲۹ تیر ۹۳ ═══✼🍃💖🍃✼══ 🌹کــانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq