📌 ماجرای بهبودی و تحریفاتش❗️ ۱. در سال ۱۳۸۱ انتشارات سوره‌ی مهر اولین جلد از «فرهنگ ناموران معاصر ایران» را که زیر نظر بهبودی تدوین شده بود، منتشر کرد. در این کتاب مطالب عجیبی به چشم می‌خورد؛ از به کار بردن تعبیر «اعلی الله مقامه» برای محمدعلی فروغی تا جیره‌خوار انگلیس دانستن آخوند خراسانی. (برای اطلاع از نقدهای موجود به این اثر، به کتاب «کنکاشی در تاريخ نگاري معاصر» مقاله‌ی «تاملی در فرهنگ ناموران ایران» اثر دکتر یعقوب توکلی مراجعه کنید.) در پی عیان شدن این عجایب، انتشار متوقف شد⛔️ ۲. در نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۱ نیز کتاب «شرح اسم» به قلم هدایت‌الله بهبودی منتشر شد اما با حضور آیت‌الله خامنه‌ای در این نمایشگاه، این کتاب جمع‌آوری گردید و دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، در اطلاعیه علت این امر را «وجود اغلاط مختلف تاریخی و غیر تاریخی» «بر اساس بررسی‌های کارشناسانه‌ی متعدد» در کتاب مذکور دانست و ناشر را ملزم به رفع اشکالات جهت دریافت مجوز از این مؤسسه نمود❗️ چندی بعد و در پیرو اطلاعیه‌ی پیشین، «صرفاً اغلاط و نکات تاریخی» را ۲۴۰ نکته برشمرد که به اطلاع ناشر رسیده است و «از ابلاغ نسبت به اصلاح از قبیل ، و از اسناد، خودداری» شده و «نقد و تحلیل و بررسی این نوع اشکالات، به کشور واگذار» شده است. و این‌چنین، و مشروط به رفع آن ۲۴۰ مورد، مجوز انتشار کتاب از سوی مؤسسه‌ی حفظ و نشر آثار صادر گردید. ۳. در سال ۱۳۹۷، کتابی دیگر از بهبودی و این‌بار درباره‌ی امام خمینی با عنوان «الف لام خمینی؛ زندگی‌نامه‌ی امام روح‌الله موسوی خمینی» منتشر و در همان سال، برگزیده‌ی جایزه‌ی ادبی جلال آل‌احمد نیز گردید اما از سوی برخی تاریخ‌نگاران شدیداً مورد انتقاد واقع شد. حجةالاسلام ، تاریخنگار امام، که از شاگردان و یاران امام خمینی بوده و جلد اول کتاب «نهضت امام خمینی» را پیش از پیروزی انقلاب و با عنایت امام تألیف نموده و درباره‌ی ادامه‌ی این رسالت نیز از سوی امام، توصیه‌نامه‌ای دریافت داشته است، با نگارش سلسله‌یادداشت‌هایی با عنوان «الف لام خدمت یا خیانت» دست زد و این کتاب را نمونه‌ی بارز تحریف شخصیت و مکتب امام خمینی دانست. روحانی در این یادداشت‌ها، به ذکر مصادیق متعدد اغلاط تاریخی این کتاب پرداخته است. https://eitaa.com/bonyadtarikh/5862 ۴. بهبودی در سال ۱۳۹۹، اثر تاریخی دیگری با عنوان «رضانام تا رضا خان؛ زندگی‌نامه‌ی رضا شاه پهلوی از ۱۲۵۶ تا ۱۲۹۹» به چاپ رساند. این اثر نیز همچون دو اثر پیشین مورد توجه زیادی قرار گرفت، و از سوی انتقاداتی تاریخی را هم متوجه خود ساخت. 💥 از آن‌چه گفته شد، می‌توان به چند نکته اشاره کرد: 1⃣ تلاش جناب بهبودی، در عرصه‌ی ادبیات مقاومت و پیشرانی جریان نگارش آثار فاخر در موضوعات دفاع مقدس را نمی‌توان و نباید نادیده انگاشت و از تقدیر از آن زحمات، دریغ ورزید. بی‌تردید آن اقدامات در آن زمانه که رهبر معظم انقلاب بیش‌ترین دغدغه‌ی خود را صَرف هوشیار نمودن نیروهای انقلاب نسبت به می‌کردند و می‌کوشیدند تا جریانی خودی را در مقابله با این تهاجمِ خاموش به وجود آورده و حمایت کنند، خدماتی فراموش‌ناشدنی است. و تمجیدهای صادقانه‌ی امام خامنه‌ای نسبت به این نیروها از جمله آقایان و و و ... نیز باید در همین چهارچوب دیده و تحلیل شوند و نباید از آن‌ها، سوء استفاده گردد. 2⃣ ورود جناب بهبودی در عرصه‌ی نگارش تاریخ معاصر، جنبه‌ای دیگر از شخصیت و کوشش او را شکل داده است و نباید در تحلیل و بزرگداشت یا انتقاد از این دو جنبه را مخلوط نمود و یکی را نادیده گرفت. متأسفانه دست‌اندرکاران، یا توجهی به این تفکیک ندارند، یا این مهم را به مخاطب گوش‌زد نمی‌کنند و با اعطای عنوانی مطلق، او را- و به تبع، آثار او را- مطلقاً تأیید و تقدیس می‌کنند. و این خطا و خطری جدی در عرصه‌ی تاریخ‌نگاری است. 3⃣ پیشنهاد ما برای جبران این خطای بزرگ، برگزاری نشست‌هایی تفصیلی در نقد و بررسی کتب یادشده و با حضور مختلف است. این همه البته باید دارای چنان بازتاب رسانه‌ای باشد که این تقدیر داشته است تا اثر مخرب آن را خنثی کند. 4⃣ با توجه به مطالب گفته شده، هر نوع برجسته سازی از آثار بهبودی خیانت به امام و انقلاب بوده و علاقمندان به امام هرگز در برابر آن سکوت نخواهند کرد. 💥مدرسه انقلاب 🆔 @darseenghelab