📒جلسهی دوم "یکشنبه داستانی"، به تاریخ نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، با حضور حامد اشتری. آنچه گذشت…
کتاب راه داستان نوشتن کاترین آن جونز معرفی شد که بخشی از آن مربوط به ۷ گام در ساختار داستاننویسی بود؛ و در کلاس مورد بررسی قرار گرفت…
مسئله یا نیاز شخصیت اصلی: ایجاد یک مسئله برای شخصیت اصلی که زندگی اش را از تعادل اولیه خارج کند.
خواسته یا هدف: چیزی که شخصیت اصلی میخواهد و به دنبالش است.
حریف یا هماورد: مانعی که سر راه قهرمان است که میتواند مانع درونی یا بیرونی یا شخص دیگری باشد.
نقشه: رشتهای از رهنمونها که قهرمان بهکار میگیرد تا بر مانع یا حریف غلبه کند تا به هدفش دست یابد.
نبرد نهایی: کشمکش پایانی داستان است.
مکاشفه نفس: قهرمان دچار تحول بنیادی میشود.
زندگی تازهای آغاز میشود: قهرمان به تعادل ثانویه میرسد و به جایگاهی بالاتر یا پایینتر از جایگاهش در آغاز داستان میرسد که میتواند این وضعیت مثبت یا منفی باشد.
تفاوت نیاز و هدف با ذکر ۱ مثال: شیر گرسنه است (نیاز) و میخواهد غزالی را شکار کنند (هدف). نیاز بیشتر درونی است.
در ادامه داستان کوتاه دهانکجی جلال آلاحمد که وضعیت ضعیفی را به نمایش میگذاشت خوانده شد و از هنر جوها خواسته شد تا با ایجاد موقعیتهای مختلف، داستان را در سطح ماجرا جلو ببرند و چند مورد از نوشته هنرجویان در جلسه خوانده شد.
در انتهای جلسه هم قواعد کلی داستان کوتاه بیان شد که عبارت اند از…
زاویه دید که بهتر است دانای کل محدود به ذهن یا من راوی باشد.
در پاراگراف اول یا دوم، مسئله بیان شود.
داستان از نقطه اوج شروع شود.
زمان و مکان در داستان کوتاه محدود باشد.
معرفی چند داستان کوتاه برای وضعیت، موقعیت و ماجرا...
مثال وضعیت: داستان کوتاه اندوه چخوف
مثال موقعیت: داستان کوتاه دشمنان چخوف
مثال ماجرا: داستان کوتاه گردنبند موپاسان
#یکشنبههای_داستانی
@dastanqom1