دفاع همچنان باقیست
┈••✾•🔅 #علی‌اززبان‌علی /قسمت ۲۸۳ 🔅•✾••┈ ▪️مردم شام؛ باقی مانده احزاب 🔸در نامه‌ای که به شیعیانم نو
┈••✾•🔅 /قسمت ۲۸۴ 🔅•✾••┈ ▪️دوران جنگ نهروان ☀️مدارا و نرم خویی با خوارج 📍مدارا تا پایان مدت معاهده پس از ورود به کوفه، موضوع خوارج به مشکل بزرگی تبدیل شد. شش ماه تا پایان معاهده حکمیت باقی بود و در تمام این مدت با آنان گفت‌و‌گو و بحث می‌کردیم. آنان بعضی آیات قرآن را بر ضد من تأویل می‌کردند، از جمله این آیه را: «خداوند به حق داوری می‌کند و معبودهایی که غیر از او می‌خوانند، هیچ‌گونه داوری ندارند./غافر۲٠» 🔸برای آنان پیام فرستادم: ما تا پایان مدت معاهده با شما مدارا می‌کنیم و در این مدت کتاب خدا را مطالعه کرده و باهم بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد. امیدواریم باهم به صلح و صفا برسیم. 🔸و از آنان خواستم: دوازده نفر از بزرگان خویش را مشخص کنید، ما نیز دوازده تن از افراد خود را انتخاب می‌کنیم و همگی در یک مکان گرد هم می‌آییم تا سخن‌گویان ما استدلال‌های خویش را بیان کنند و سخن‌گویان شما نیز دلایل شما را تبیین سازند. پس از گفت‌وگوهای طولانی بین آنان، خودم در جمعشان حاضر شدم و مطالبی را به آنان گفتم: 🔸اما بعد، من شما را برای پذیرش حکمیت تشویق نکردم و شما بودید که به دلیل خستگی و ضعف در جنگ، از اطراف من پراکنده شدید. اهل شام مرا به حکم قرآن دعوت کردند. نگرانی من این بود که اگر از پذیرش دعوت آنان خودداری کنم، شما این آیات را بر من تطبیق کنید: أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُدْعَوْنَ إِلَىٰ كِتَابِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّىٰ فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُعْرِضُونَ آيا به کسانى که از کتاب آسمانى اندک بهره‌اى به آنان داده شده است ننگريسته‌اى؟ آنان به کتاب خدا فراخوانده مى‌شوند تا ميانشان حکم کند، سپس گروهى از آنان پشت مى‌کنند در حالى که رويگردانند./آل‌عمران۲۳ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ ۚ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَاءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَٰلِكَ صِيَامًا لِيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ ۗ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ ۚ وَمَنْ عَادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ اى کسانى که ايمان آورده‌ايد، شکار را در حالى که مُحرميد مکشيد؛ و هر کس از شما از روى عمد آن را بکشد جزايى برعهده اوست. آن جزا که از ميان دام‌ها (شتر، گاو و گوسفند) است بايد با شکارى که کشته است همانند باشد، و به همانندىِ اين دو با يکديگر، دو مرد عادل از خودتان حکم مى‌کنند./المائدة۹۵ وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا ۗ و اگر از دشمنى و جدايى ميان آن دو بيم داريد، داورى از خانواده شوهر و داورى از خانواده زن تعيين کنيد. اگر آنها خود بخواهند به نوعى ميانشان آشتى برقرار شود، خداوند ميان آن دو به وسيله داوران سازگارى ايجاد خواهد کرد. نّساء۳۵ 🔸و نگران بودم که شما بگویید: خداوند در کتاب خودش، برای کوچک‌ترین امور حکمیت را واجب کرده است؛ پس چگونه در موضوعات مهمی همچون ریخته‌شدن خون مردم و قطع ارتباط‌های خانوادگی و شکسته‌شدن حرمت‌ها، زیربار حکمیت نمی‌روی؟! البته از تفرقه و سستی شما نیز نگران بودم! آن‌ها در پاسخ من گفتند: تو ما را به کتاب خدا و عمل به آن دعوت کردی و ما پذیرفتیم و با تو بیعت کردیم. مردان ما در جنگ جمل و صفین به سبب اطاعت از تو کشته شدند؛ اما تو در امر الهی تردید کردی و به حکمیت دشمن خویش تن دادی! ما بر سر همان پیمان اول خویش باقی هستیم و امروز تو هستی که بر سر پیمان نیستی و تغییر کرده‌ای! ما نمی‌توانیم با تو همراهی کنیم؛ مگر اینکه توبه کرده و اعتراف کنی که گمراه شدی! 🔸به آنان گفتم: اما به خدا پناه می‌برم از اینکه اعتراف کنم گمراه شده‌ام. من از روزی که اسلام آورده‌ام تا به امروز، لحظه‌ای دچار تردید نشده‌ام و از هنگامی که راه هدایت را یافتم، هیچ‌گاه گمراه نگشته‌ام؛ بلکه خداوند به واسطه ما، شما را هدایت کرد و از گمراهی و کفر نجاتتان داد و از نادانی رهایی بخشید. 🔸من حکمیت داوران را مطابق کتاب خدا و سنت جامع و کامل رسول خدا پذیرفتم. اگر آنان مطابق کتاب خدا داوری کنند، تردیدی نیست که باید به حقانیت من حکم صادر کنند و مرا شایسته خلافت بدانند و اگر به غیر کتاب خدا داوری کنند، حکم آنان درباره من و شما هیچ ارزش ندارد. آرشیو تخصصی کتاب http://eitaa.com/joinchat/2158231571C5c516c51de دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist