🔴اصولگرای نااهل، اصلاح طلب نامحرم/(بخش اول) 🔶 یکی از وصایای بسیار مهم امام راحل و عظیم‌الشان که امروز تبدیل به بخشی از فرهنگ سیاسی ما شده، عبارت است از جمله معروف مندرج در وصیت‌نامه ایشان: من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش می‌کنم که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد. بنا داریم چند جمله در تفسیر این کلام نورانی خدمت مردم مؤمن وانقلابی ارائه دهیم؛ 🔸اولا مخاطب این جمله، آحاد امت اسلامی عموما و خواص امت خصوصا می‌باشند 🔸ثانیا نگرانی اصلی امام در مورد خود انقلاب است. 🔸ثالثا این انذار از جمله فرامینی است که به منحصر به زمان خاص نمی‌باشد؛ زیرا فرآیند مبارک پیشرفت انقلاب اسلامی بعد از تشکیل تمدن بزرگ اسلامی نیز ادامه خواهد یافت. 🔺اما شاید مهمترین بخش این کلام نورانی که باید مورد بحث و تحقیق قرار بگیرد مشخص شدن ویژگی‌ها و مصادیق و باشد که اگر این کار انجام پذیرد تشخیص این دو گروه خطرناک برای همگان آسانتر خواهد بود. ▪️نااهل فردی است که اهلیت مسئول شدن در انقلاب را از ابتدا ندارد و یا این اهلیت را از دست داده است. یعنی واجد شایستگی‌های پایه و حتی حداقل‌های در دست داشتن قدرت در حکومت اسلامی نیست. 🔹البته فرد نااهل لزوما وابسته و مرتبط با دشمنان اسلام نیست و در غالب موارد حتی دلبسته به انقلاب نیز هست که همین امر موجب دشوار شدن تشخیص برای عموم جامعه می‌باشد؛ در واقع مهمترین مشخصه‌های افراد نااهل بعد از است. 🔶 نامحرم یعنی فردی که در اساس با انقلاب دشمن است و تقابل او با انقلاب نیاز به اثبات ندارد؛ و مهمترین خصوصیت افراد نامحرم است. 🔸لازم به تذکر است که در هر دو صورت، نتیجه و خروجی عملکرد هر دو نفر، دشمنی با انقلاب است که این دشمنی در مورد نامحرم به صورت دانسته و در قماش نااهلان، نادانسته می‌باشد. 🔺موضوع مهم دیگری که باید موردتوجه قرار گیرد این است که منظور امام امت از نااهل و نامحرم به صورت مشخص چه کسانی هستند؟ 🔸 به دلیل آنکه امام راحل، فردی حکیم است بدون تردید این بیان ایشان ناظر به واقعیت جامعه بوده و لذا قبل از پاسخ به این پرسش باید مشخص شود که چه کسانی بیش‌ترین تاثیر را بر ذهن و دل آحاد مردم در جامعه ما می‌گذارند، تا نتیجه اطمینان‌آور باشد. 🔸 در جامعه ایران پس از اسلام به ویژه در دوران معاصر، جریان حوزه و روحانیت دارای بیشترین تاثیر در متن جامعه و بین توده مردم بوده‌اند و باتوجه به تعمیق روزافزون گرایش به دین و روحیه دین داری در جامعه ما، این تاثیر روزافزون خواهد بود. 🔶 هم چنین از ابتدای انقلاب و حتی در دوران نهضت و با یک نگاه از جریانات مشروطه، مهمترین جریان از حیث تاثیر بر اذهان عمومی، حوزویان بوده‌اند که البته از ابتدای انقلاب (پس از تقسیم حزب جمهوری اسلامی) مشخصا دو جریان و ، بارزترین جریانات موثر بر سیاست بوده‌اند. هم چنین بعد از دفاع مقدس، روحانیت و روحانیون به ترتیب در دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی امتداد پیدا کردند. ▪️یعنی جریان روحانیت و مولود آن یعنی اصولگرایی ▪️و جریان روحانیون و فرزند آن یعنی اصلاح‌طلبی بیش‌ترین تاثیر را بر سیاست ما داشته و افراد زیادی را در حلقه‌های مختلف مدیریت تزریق کرده‌اند. 🔶در این بین شاید سوال عده‌ای این باشد که و و حوزه‌های علمیه چه نقشی را در سیاست داشته‌اند؟ 🔺در جواب می‌توان گفت که جامعه مدرسین در عملکرد سیاسی به صورت غالب، تابع روحانیت و اصولگرایی و جریان محققین و جریان سیاست زدا، تابع روحانیون و اصلاح‌طلبی بوده‌اند. حجت‌الاسلام والمسلمین معظمی (پژوهشگر و استاد حوزه علمیه) دفاع همچنان باقیست Eitaa.ir/Defa_baghist