💠 ابعاد ایجابی و سلبی مقاومت 📌 مقاومت، نمی‌تواند تنها یک رویکرد و مسئله سلبی بوده و جهت‌گیری ایجابی نداشته باشد؛ رویکرد مقاومت، هم نفی و طرد است و هم تأیید و تثبیت؛ مقاومت دقیقا می‌داند چه چیزی می‌خواهد و چه چیزی نمی‌خواهد. بر اساس مبنای «لا إله» «إلا الله»، استکبارستیزی و ضدیت با نظام سلطه، جنبه سلبی مقاومت؛ و آزادی‌خواهی، عدالت‌طلبی، استقلال‌گرایی و خداگرایی، رویکرد ایجابی آن را شکل می‌دهند. 📌 احیا و برجسته‌سازی جنبه‌های ایجابی مقاومت، به طور خاص، پس از انقلاب اسلامی حاصل شد؛ امام خمینی(ره)، مقاومت را از حالتی صرفا انفعالی و سلبی به حالت و انتظاری ایجابی تغییر داد؛ دیگر مانند گذشته برای جریان مقاومت این کافی نیست که ظلم و بی‌عدالتی و تجاوز نباید اتفاق بیافتد، بلکه اکنون مقاومت تعیین می‌کند که چه چیزی باید اتفاق بیافتد و برای اقامه عدل قیام می‌کند. ❇️ دو بعد جریان مقاومت اسلامی 1️⃣ بعد ایجابی مقاومت در اندیشه اسلامی، مالکیت و ربوبیت عالم منحصرا در اختیار خداست و تنها رفتار در چهارچوب سنت‌های الهی و عبودیت او مجاز است. 2️⃣ بعد سلبی مقاومت با توجه به هسته مرکزی معنای مقاومت که ایستادگی در راه تحقق اهداف الهی است، طبعا نمی‌توان همراهیِ مقاومت مطلوب اسلام را با کرنش و تسلیم در مقابل طاغوت و ظالمین عالم که جبهه مقابل حق هستند، تصور کرد. 📖 دیده‌بان اندیشه شماره34 🆔 @didebane_andisheh