ه بود  و وقتی که از دنیا رفت به زنهایش بدهکار نبوده است. ابوحنیفه اندکی تأمّل کرد و گفت: به این برادرت بگو درست است که همسران پیامبر، مهریّه طلبکار نبوده‌‌اند اما سهم الارث که از ماتَرَک پیامبر داشته‌‌اند و ماتَرَک(یعنی آنچه پیامبر اکرم بعد از مرگش از خود باقی گذاشته) نیز همین خانه‌‌اش بوده و شرعاً سهمی هم از آن خانه به همسرانش می‌‌رسد و چون عایشه و حفصه وارث پیامبر بوده‌‌اند پدرانشان را در سهم الارث خودشان دفن کرده‌‌اند و بنابراین غصبی در کار نبوده است. 🌿 فضل گفت: بله من این را هم به برادرم گفته‌‌ام، ولی او می‌‌گوید شما آقایان سنّی‌‌ها مگر نمی‌‌گویید که پیامبر ارث نمی‌‌گذارد و خودتان حدیث نقل می‌‌کنید که پیامبر اکرم(ص) فرموده است: «نحن معاشر الانبیا لانورث ما ترکناه صدقة»؛ «ما پیامبران اصلاً ارث نمی‌‌گذاریم و هر چه از ما باقی مانده صدقه است»؟ پس طبق گفته خودتان، عایشه و حفصه سهم الارث نداشته‌اند. به همان دلیلی که شما حضرت فاطمه(س) را از فدک محروم کردید و گفتید پیامبر ارث نمی‌‌گذارد آن دو همسر نیز نباید ارث ببرند. آیا دختر از پدر ارث نمی‌‌برد اما همسر از شوهر ارث می‌‌برد؟!!! حالا بر فرض بپذیریم که آنها سهم الارث داشته‌‌اند، مگر نه این است که میّت اگر فرزند داشته باشد، سهم الارث همسرش یک هشتم ماتَرَک می‌‌شود؟ در اینجا تمام ماتَرَک پیامبر اکرم(ص) یک حجره (اتاق) بوده که وقتی آن تقسیم بر هشت شود یک قسمت از آن هشت قسمت تقسیم می‌‌شود میان همسران پیامبر اکرم(ص) که نُه نفر بوده اند و در نتیجه سهم هر یک از عایشه و حفصه به قدر یک وجب هم نمی‌‌شود، پس چگونه آن دو هیکل بزرگ در یک وجب زمین جا شده‌‌اند؟!!! سخن که به اینجا رسید ابوحنیفه از کوره در رفت و با لحنی خشم آلود فریاد کشید این مرد را بیرون کنید این خودش رافضی است و اصلاً برادر هم ندارد . 😉😁😄 📚 منابع: – الفصول المختاره ، سیّد مرتضی ، ص۷۴ ، کنز الفوائد ، ابو الفتوح کراجکی ، ص ۱۳۵ – احتجاج طبرسی ج۲ ص۱۴۹ و …-  خزائن _ ملا احمد نراقی به تحقیق، تصحیح و تعلیق حضرت علامه حسن زاده آملی ╭❀🕊🌼🍃❀╮ 🆔 https://ble.ir/dinitehran 🆔 https://eitaa.ir/dinitehran ╰❀🍃🌼🕊❀╯