بسم الله الرحمن الرحیم 🔶️ تاریخچه‌ی مختصر ۹ ربیع (قسمت دوم) ⏳زمان مورد نیاز برای برای مطالعه: حدود ۲ دقیقه 🖋 ... بحث بعدی، بحث اعمال و بزرگداشت خصوص این روز است. 🔍 در این زمینه وقتی به مصباح جناب شیخ طوسی(متوفای ۴۶۱) مراجعه می‌کنیم، در قسمت اعمال ماه ربیع الاول، هیچ عملی برای ۹ ربیع ذکر نشده است و هیچ مناسبتی هم برای آن بیان نکرده اند!! ✔ جالب اینکه در این قسمت حتی ماجرای آغاز امامت حضرت مهدی(عج) را هم ذکر نکرده‌اند بلکه به عکس فرموده‌اند که در روز اول ربیع الاول، حضرت امام عسکری(ع) شهید شده‌اند و آغاز امامت حضرت مهدی(عج) از آن موقع است! روز بعدی هم که برایش فضیلت ذکر کرده‌اند، روز ۱۰ ربیع الاول است که سالگرد ازدواج نبی اکرم صلی الله علیه و آله و حضرت خدیجه(س) است. 🔹️ اتفاقا در خود امالی شیخ طوسی، مجلس ۲۴ام، در روز ۹ ربیع ۴۵۷ قمری بوده است و در این مجلس هم هیچ اثری از مسائلی که در مورد ۹ ربیع گفته می‌شود وجود ندارد در حالی که عادتا اگر چنین روزی در زمان شیخ طوسی بزرگداشت می‌شد، شیخ طوسی یک روایتی در مورد این روز بیان می‌کردند. مثلا در امالی‌ها رسم بود که ایام محرم، به مناسبت ایام، روایاتی در مورد سید الشهداء(ع) و عزا ذکر کنند ولی در این مجلس، هیچ خبری از ۹ ربیع نیست. ❓پس ماجرای ۹ ربیع از کجا شروع شد؟! چند سطر قبل(در متن قبلی) یک عبارت نقل کردیم که نشان می‌دهد، در برهه‌هایی از زمان، شیعیانی این روز را بزرگ می‌داشته‌اند. یکی عبارت ابن ادریس بود که نشان می‌داد شیعیان این روز را سالگرد کشته‌شدن خلیفه‌ی دوم می‌دانستند که البته اشتباه می‌کردند! در این زمینه چند عبارت دیگر هم هست. 🔸️ سید ابن طاوس در اقبال در ضمن اعمال ماه ربیع الاول می‌گوید که یک روایتی هست که در تعظیم و بزرگداشت روز ۹ ربیع است و من تا آنچه تاکنون جست‌وجو کرده‌ام و کتب را ورق‌ زده‌ام، برای این روایت، شاهدی در کتب پیدا نکرده‌ام. سید نقل می‌کند که این مطلب در روایتی به او رسیده است. 📌 اما در اقبال آن روایت را نقل نمی‌کند. بعد سید عباراتی دارد تا اینکه در یک صفحه بعد از عبارت بالا، می‌گوید که نمی‌شود روایتی که از صدوق نقل شده است که قتل فلانی در این تاریخ بوده است، درست باشد مگر به تأویل. بعد چند تأویل ذکر می‌کند و برخی را تأیید و برخی را رد می‌کند. 💡 یعنی خود سید هم قبول داشته است که این مطلب منحصرا در روایتی از صدوق آمده است و یک مطلب خلاف واقع هم در آن هست که فلانی در این تاریخ کشته شده است و لذا ناچاریم عبارت را تأویل ببریم. 🔷️ طبق نقل مجلسی ظاهرا دو نفر از علما یک روایتی نقل کرده‌اند که متن دو روایت شباهت بسیار زیادی دارد و انتهای طریق آن دو روایت هم دقیقا یکسان است که نشان می‌دهد ظاهرا دو نسخه از روایت واحد هستند. ناقلین این مطلب یکی جناب سید ابن طاوس در زوائد الفوائد است و دیگری شیخ حسن بن سلیمان حلی در قرن ۸ام. یعنی دو نفر از علمای قرن ۸ام، این مطلب را در کتب خویش نقل کرده‌اند. مقداری از طریق را هم که ذکر کرده‌اند، یکسان است که با این صدر شروع می‌شود ... (ادامه دارد.) 🖋 🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید. 🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/ 🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/ 🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya 🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/ 🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/ 🆔 aparat.com/dinshenasi.com/ 🌐 www.dinshenasi.com