💠 شیعه در اسرائیل
💥 بخش دوم/
✡ دستور کار صهیونیسم: بازسازی کلام و عقلانیتِ یهود
1⃣
#کلام_شیعی و اعتزالی بر
#استقلال_عقل در شناخت احکام دینی و اخلاقی تأکید میورزد و
#عقل را در کنار
#نقل (قرآن و سنت) معتبر میداند. سنت فکری حاخامی در
#الهیات_یهودی بیشتر متأثر از کتاب مقدس عبرانی و اسطورههای دینی حاخامها استوار بود و این کلام بیشتر به
#نقلیات شباهت داشت، تا
#عقلیات و به همین دلیل چنین کلام منقولی نمیتوانست در برابر بحرانهای فکری ناشی از ظهور کلام عقلانی اسلامی و تفکرات یونانی مآبی قرون وسطی که از ورود فلسفه یونان به مشرق زمین به وجود آمده بودند، مقاومت نماید.
2⃣ متفکران
#قوم_یهود با مطالعه و بررسی کلام عقلی اسلامی درصدد بازسازی
#کلام_یهودی برآمدند و با تشکیل
#اسرائیل و تشکیل
#حکومت_دینی یهود نیز همین کلام یهودی تاب مقاومت در برابر تفکرات جدید و هجوم فرهنگی غرب را ندارد و به نظر میرسد که بسیاری از
#یهودیان جهان کنونی نیز نتوانستهاند میان جریانهای فکری معاصر در اسرائیل و تعالیم سنتی یهود رابطه منطقی و عقلانی برقرار نمایند.
3⃣ احیای مجدد
#کلام_یهود بر اساس میراث دینی قرون وسطی امری ضروری مینماید. تفکرات اشعریسم در کلام اسلامی به علت لغزیدن به سمت نقلگرایی، به گونهای است که نمیتواند مشکلی از بحرانهای فکری و اعتقادی قوم یهود را حل و فصل نماید، زیرا مکتب عقلی قوم یهود مشحون از تناقضات کلامی و عقلی است و میراث نقلی اسلامی نیز وجه اشتراکی با کلام یهود نداشته و نمیتواند مشکلی از مسائل عقلی و کلامی قوم یهود را حل نماید. بنابراین باید به دنبال میراثی عقلی باشند که قوم یهود با آن میراث آشنا بوده و در قرون گذشته توانسته است با الگوبرداری از آن مشکلات فکری، اعتقادی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی خود را مرتفع نماید و این میراث چیزی نیست جز دستاوردهای کلام و فلاسفه اسلامی.
✍ دکتر علیاکبر ضیایی