کرونا یا بیوتروریسم فرهنگی اقتصادی؟ (3)
طبق اظهار کارشناسان کرونا ویروس، اکثر ویژگیهای بیوتروریسم را داراست (1) و می دانیم كه بيوتروريسم امروزی –برعکس- گذشته، به جای کشته سازی بیشتر در پی اهداف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است و ویژگی مهم آن، همراهی تنگاتنگ با جنگ رسانه ای است: ایجاد رعب و وحشت عمومی و زمینه سازی برای تعطیلی های گسترده از یک سو؛ و تخریب پایه های فرهنگی و اعتقادی، نارضایتی سازی، مقصر تراشی، و در نهایت القای ناکارآمدی از سوی دیگر.
اما آیا در قبال آن، اقدامات متناسب فرهنگی، سیاسی و رسانه ای پیش بینی شده است؟
متاسفانه شواهد گویای آن است که همچون حوزه اقتصاد و مدیریت، حوزه فرهنگ وسیاست نیز از این بیوتروریسم بی نصیب نبوده، و اقدامات صورت گرفته نه تنها متناسب با این بحران نبودند بلکه بعضا به آن دامن زده و دانسته یا نداسته تکمیل کننده بخشی از پازل پیچیده بیوترورریسم فرهنگی بوده است.
پاسخ به پرسش های زیر می تواند این مطلب را واضح تر سازد:
1. چرا پیرامون این ویروس یک پروپاگاندای رسانه ای تمام عیار شکل گرفته و این پروپاگاندا در کشور ایران چندین برابر بیشتر از جاهای دیگر است.( به عنوان مشتی از خروارها: از ۱۲۰ برنامه تولید شده در مورد کروناویروس توسط شبکه بیبیسی ۸۰ مورد آن مربوط به ایران است) (1)
2. چرا شب قبل از راهپیمایی 22 بهمن خبر گسترش کرونا در ایران برجسته می شود و پس از آن تکذیب شده و تا قبل انتخابات اثری از آن مشاهده نمی شود؟!
3. چرا دقیقا یک روز قبل از انتخابات به طور ناگهانی فوت دو نفر به خاطر ابتلا به کرونا در قم اعلام و بولد می شود؟! (در حالی که معمولا ابتدا احتمال ابتلا، پس از مدتی مثبت شدن نتایج آزمایشات، سپس فوت به دلیل مشکوک به کرونا و در نهایت فوت به علت قطعی آن ویروس اعلام می شود)
4. چرا منشا پیدایش کرونا در ایران، «شهر قم»؛ و در کشورهای همسایه، «ایران» اعلام شده و برجسته سازی می شود؟ این که یک ویروس از کجا وارد شده به خودی خود چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟ این رسانه ها با ترویج این مطلب به دنبال چه نتیجه ای هستند؟
5. به فرض صحت این خبر، چرا قم که در مرکز ایران است باید اولین ابتلائات را داشته باشد، در حالی که اهالی تهران یا شهرهای مرزی بیشتر با افراد خارجی در تماس هستند؟
6. چرا منشا کرونا طلاب خارجی جامعة المصطفی در قم اعلام می شود در حالی که هیچ گونه گزارشی مبنی بر ابتلای آنها وجود نداشت؟
7. چرا از یک سو علت شیوع کرونا، قرنطینه نشدن قم و از سوی دیگر، علت قرنطینه نشدن شهر قم، مخالفت مراجع تقلید اعلام می شود در حالی که ایشان هیچ اظهار نظری در مورد قرنطینه شدن یا نشدن نداشته بلکه برعکس بارها بر لزوم رعایت دستورات پزشکی تاکید کرده اند؟
8. چرا سخنان مراجع عظام مبنی بر «لزوم رعایت بهداشت» و «توجه به آداب معنوی نظیر دعا» تحریف شده و با حذف قسمت اول و برجسته سازی قسمت دوم آن، گسترش کرونا به «عمل به این دستورات دینی» منسوب می شود؟
9. چرا برخی رسانه ها چالشهای ساختگی علم و دین، یا طب سنتی و طب جدید یا طب اسلامی و ... را دامن زده و به بهانه آن به تحقیر باورهای دینی و میراث کهن طب سنتی و اسلامی می پردازند؟
10. چرا زمانی که تمام کشور درگیر مبارزه با کروناست، چانه زنی ها و فشارآوری ها برای طرح مجدد و تصویب fatfو مذاکره و رفع تحریم ها و... آغاز شده است؟
11. چرا در زمانی که جنگ رسانه ای علیه ایران به وضوح مشاهده می شود، ستاد رسانه ای برای مقابله با آن شکل نمی گیرد؟
12. آیا برای اتفاقات پیش رو و سناریوهای احتمالی آینده، آینده پژوهی و سناریونویسی صورت گرفته است؟
پی نوشت:
1- سخنان رئیس سازمان پدافند غیر عامل، تاریخ انتشار 13/12/98؛ قابل دسترس در:
https://www.javann.ir/004AUe
@Dr_AbediSarasia