۳۵۴۹ بانوی محترمی فرموده اند: اگر اقوام نزدیکمون که با هم رفت و آمد داریم متاسفانه در این چند سال به ویژه کرونا و فضای مجازی... از نماز و روزه و دین... برگشتن چگونه می‌شود آنها را به خانه راه نداد؟ با چه ظرافتی اینکار را انجام دهیم؟ نمی‌دانم چه طور باید صله رحم کنم (هر چند که برای در امان ماندن از تاثیرات تربیتی آنها، رفت و آمد مان را بسیار کم کردیم.) به ایشان عرض می شود: ۱ـ وقتی *دو غاصب خلافت* از أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه تقاضای حضور در منزل و *عذرخواهی* از *سیده نساء العالمین* صلوات الله علیها را نمودند، آن بانو به آن حضرت فرمودند: خانه، خانه *شماست،* پس آمدن یا نیامدن آنها به *اجازه شما* است اما من با آنها *سخن نخواهم گفت.* ـ ۲ـ پس لطفا مؤمنانه *مهمان بودن* خودتان را در منزل همسرتان بپذیرید و *هر گونه واکنش* نسبت به آمد و رفت بستگان سببی یا نسبی را به ایشان واگذار کنید. ۳ـ بکوشید آیه: رَبِّ اغْفِرْ لي‏ وَ لِوالِدَيَّ وَ *لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِــــــناً* ... (نوح/۲۸) را با همسر محترمتان مطرح و *واکنشهای مناسب* که *عمل صالح* تلقی شوند را با ایشان بررسی کنید. البته این آیه، ورود افراد *غیر مؤمن* به *بیت* را *ممنوع* نکرده، اما از *غفران* شما محروم می کند. ۴ـ با تأکیدات مقام معظم رهبری، باید همگی خود را به *جهاد تبیین* موظف بدانیم و با این نیت برای *تقویت* یا *اصلاح* باورهای تمام بستگان و دوستانمان اقدام کنیم. پس این کار را به مسئله *تحت تأثیر قرار گرفتن فرزندان* منحصر و محدود نکنید. ۵ـ بکوشید بستگان *مسئله دار* را با هم *دعوت نکنید* تا *جو مجلس* در اختیار آنها قرار نگیرد و ضمنا بتوانید با طرح *پرسشهای مناسب* به تدریج زمینه *تفکر* و *اصلاح* آنها را فراهم آورید. ۶ـ شاید بهتر باشد برای هر یک از این نوع بستگان، *یک مشکل* از بستگان دیگر را (بدون ذکر نام و نشانی آنها) مطرح کنید و به بحث بگذارید. (مثلا: برای آنکه با *حجاب* مشکل دارد بحث *افراد کاهل نماز* و برای افراد *منحرف سیاسی* بحث *ضرورت نماز* را ..... مطرح کنید و از آنها *راهکار* اصلاح آن خویشاوند فرضی را بخواهید.) ۷ـ موفقیت شما در گرو اینست که: اولا: رابطه شما با همسرتان، (از نگاه دیگران)، بسیار محترمانه باشد، ثانیا: برخورد شما با مخاطب بسیار مؤدبانه و غیر مستقیم و همراه با متانت باشد، ثالثا: هر ایرادی را به صورت یک *پرسش کلی* مطرح کنید (و فرض کنید که مخاطب شما چنین ایرادی ندارد) و باید بر آن مسئله مورد نظر، *اشراف علمی کامل* داشته باشید، رابعا: باید بکوشید از *مثالهای ملموس* استفاده کنید. خامسا: نباید مخاطبتان را *لای منگنه* بگذارید بلکه باید به او اجازه فکر کردن بدهید. ۸ـ البته شما نباید با *نامحرم* بحث کنید. 👈واژه: ۲۸ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2