عرفان امام حسین(ع) عرفان گوشه‌نشینی نیست/ قیام حسینی(ع) جهان‌شمول است استاد فلسفه و عرفان گفت: دفاع امام از ارزش‌های اسلامی آمیخته با عنصر معنویت است، این دفاع سکولار از ارزش‌های انسانی نیست، به همین دلیل قیام امام بعد عرفانی هم دارد. محمد فنایی اشکوری استاد فلسفه و عرفان درباره اهمیت فلسفه قیام عاشورا و نکاتی که در آن برای ما باقی مانده، به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: مهمترین نکته این است که امام حسین برای احیای ارزش‌های انسانی قیام کرد، ارزش‌هایی که امام (ع) برایشان قیام کرد قومی، منطقه‌ای، ملی و حتی مذهبی صرف نبودند. این ارزش‌ها عام و جهان شمول و انسانی هستند به طور مثال عدالت،‌ مبارزه با ظلم و بیدادگری، عزت خواهی و شرافت طلبی، زیر بار ذلت نرفتن و اصلاح جامعه. فنایی اشکوری با تأکید بر اینکه امام حسین (ع) شهید راه انسانیت است و قیام او قیام جهانی است، یادآور شد: اگر جهانیان با قیام امام حسین (ع) و فلسفه او آشنا شوند، به او عشق خواهند ورزید. امام تنها متعلق به شیعیان و مسلمانان نیست، بلکه متعلق به همه انسان‌هاست، چرا که اهداف مقدسش جهان شمول و بشری و حتی فرا تاریخی است. وی اظهار داشت: شکی نیست که امام اهداف و آرمان‌های اسلامی هم داشتند که می‌فرمودند، فلسفه قیام من احیای سنت پیغمبر و امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز و احکام دین است که اهدافی اسلامی هستند. اما اهداف امام منحصر به آموزه های اختصاصی اسلامی نیست. منافاتی هم در اینجا نیست. بسیاری از ارزش های اسلامی ارزش‌های عام است و اختصاصی به مسلمانان ندارد. فنایی اشکوری در پاسخ به این سؤال که با وجود اینکه افراد مختلفی در طول تاریخ قیام کرده اند، چرا نام و یاد امام حسین (ع) باید اینگونه زنده باقی بماند،‌ گفت: یک دلیلش همین است که گفتیم. ارزش‌هایی که امام برای دفاع از آنها قیام کرد ارزش‌های مربوط به دوره تاریخی و قوم خاصی نیست، بلکه فراتاریخی و فراملی است و هرچه زمان می‌گذرد این ارزش‌ها بیشتر درک می‌شود. امام حسین (ع) صرفاً برای رسیدن به قدرت قیام نکرد که بگوییم دعوای چند شخص برای قدرت بود و یا نزاع قبیله‌ای و ملی بود. این نزاع ادامه نزاع بین حق و باطل در طول تاریخ است. بین کسی است که مدافع حق و ارزش‌های انسانی و کسی است که پایمال کننده این ارزش‌ها است. وی با بیان اینکه دفاع امام از ارزش‌های اسلامی همراه و آمیخته با عنصر معنویت است گفت، دفاع امام دفاع سکولار از ارزش‌های انسانی نیست؛ بلکه دفاع معنوی و روحانی از ارزش‌هاست. به همین دلیل قیام امام (ع) بعد عرفانی نیز دارد که با نام خدا آغاز و به نام او ادامه پیدا می‌کند و با نیایش و دعا در درگاه الهی به پایان می‌رسد و سراسر آکنده از عرفان و معنویتی است که از ابعاد اجتماعی، حیات و زندگی این جهانی جدا نیست. فنایی در پایان اظهار داشت: عرفان امام حسین (ع) عرفان انزوا و گوشه‌نشینی و خلوت‌گزینی نیست، چنانکه سیاست او هم سیاست بدون دیانت و معنویت نیست، بلکه این عناصر با هم آمیخته است و این همان آموزه اصلی اسلام و تشیع است، یعنی کنار هم داشتن معنویت و زندگی دنیوی. https://eitaa.com/dreshkevari