جایگاه و کارویژه‌های سکولاریسم در غرب و جهان اسلام-۲ بیشتر متفکرین جهان اسلام از سده نوزدهم به این نتیجه رسیدند که برای رهایی از عقب ماندگی و استعمار غرب باید به دانش و آگاهی جدید تجهیز شد و از برخی جنبه های مدرنیته غرب راز تفوق و برتری را آموخت و البته رسیدن به این هدف مستلزم یک نوزایی دینی است. در نوزایی اسلامی، تعدادی از اندیشمندان اسلامی برخی از تحولات مدرنیته مانند اندیشه های ناسیونالیسم، پارلمانتاریسم، دموکراسی و بسیاری پدیده های دیگر را مورد پذیرش قرار دادند و همزمان با برخی از پدیده های غربی مانند استعمار و سکولاریسم به مقابله برخاستند. نتیجه آنکه  پدیده سکولاریسم نتوانست آنچنان که در اروپا مورد قبول واقع گردید، در جهان اسلام و بخصوص در خاورمیانه شناخته و پذیرفته شود. بدین سبب، سکولاریسم در سرزمین های اسلامی مورد توجه قرار نگرفت و حرکت های مهمی را در این کشورها (به‌جز ترکیه) به‌وجود نیاورد. سکولاریسم فقط دریک بخش از خاورمیانه یعنی کشور ترکیه توانست شکل گیرد. کشوری که بیش از 97 درصد آن را مسلمانان تشکیل می دهند و بیشترین مساجد (در قیاس با وسعت ترکیه) را در خود دارد. لائیسیسم  یا سکولاریسم در ترکیه همانند غرب از بطن جامعه رُشد و نمو پیدا نکرد بلکه از بالا و فقط از طریق رهبران تاثیر یافته از مدرنیسم غرب شکل گرفت. 🇮🇷 «دکتر محمد سجاد شیرودی» 🇮🇷 🌎 با_انتشار_مطالب_از_ما_حمایت_کنید https://eitaa.com/joinchat/625606851Cfdd4a6e2df