آشنایی با تحریر ،
تحریر چیست؟
تحریریکی از ظریف ترین وحساس ترین اصل درامر اواز وآهنگهای موسیقی وآواز سنتی است ،که لحن آواز خوان را جذابیت خاص و ویژه ای می بخشد ،
تحریر اکثرا بر روی حروف ( آ ، ی ، او ، ا ، آی ، ایی ، ) اجرا می شود
باتعریف ساده ترمی توان گفت ، همانطور نگین روی انگشتر زیبایی خاصی برانگشتر می بخشد تحریر دراجرا نیز حالت خاصی برلحن آواز خوان می بخشد ،
تحریر نباید تکراری ویکنواخت باشد چون بطور کلی یکنواختی ملودی های آوازی برای شنونده خسته کننده می شود ،
انواع تحریر درموسیقی و آواز اصیل ایرانی
۱_ تحریر چکشی _ تحریری است که از تکرار یک نت با خودش
مثال ،
درتحریر گوشه زابل مشاهده می شود
یا تکرار یک نت با نت دیگر
مثال
درتحریر نوروز درگوشه های راک به چشم می خورد ، بوجود می آید که فاصله ای میان این تکرار ها وجود دارد این تحریر همانطور که از نامش پیداست مانند چکشی عمل می کند که برچیزی کوبیده می شود ،
بسیاری از آواز خوانان تحریر چکشی را اجرا کرده اند
۲_ تحریر بلبلی _ تحریری است که از تکرار یک نت باخودش یا بانتهای دیگر بوجود می آید که فاصله میان این نتها بسیار کم است بعبارتی تحریر بلبلی همان اجرای سرعتی تحریر چکشی است ، اقبال آذر ، طاهر زاده ،رضاقلی ظلی ، ازاین تحریر بشتر وبهتر ایتفاد کرده اند ،
۳_ تحریر زیرو رو _ همانطور که از اسمش پیداست این تحریر ازتکرار نت اصلی با نت بالایی یا ویا بانت پایینی خود بوجود می آید صداهایی بادانگ وگسترده بالا بااجرای این نوع تحریر مناسبت بیشتری دارند درآوازهای طاهرزاده بیشتر به چشم میخورد ،
تحریریکی دوتا_ یکی سه تا ، دوتا سه تا ، همگی از نوع تحریر زیرو رو هستند ،
۴ _ تحریرهای غنه _ تحریرهایی که از بینی خارج می شود و شفافیت صدا بوسیله بینی خفته یا کدر می شود ،
برای مثال،
تحریری که برروی حرف ( ای) شکل می کیرد ازنوع تحریر غنه ایت که دراجراب ابن تحریر کمی مشکلنر است وتمرین لبشتری رامی طلبد ،
۵_ آکساندار_ به معنی سکوت ، تحریری است که دا ای سکوت باشد ، نمونه بارز این نوع تحریر درکاست ( نوا) استاد شجریان درگوشه ( نغمه) قبل از شروع بیت ، گفتی زخاک بیشترند اهل عشق من ازخاک بیشتر نه که ازخاک کمتریم اجرا شده است ،
۶_ تحریر ضربتی _ تحریری است که نسبتا به سابر تحریرها برتری دارد ودارای نطم وترتیب خاص خود را دارد وآن ترتیب خاص همان دارابودن ضرب بامتری مشخص( غیرآزاد ) می باشداین نوع تحریر به علت مشکل بودن میان آواز خوانان چندان مریوم نبست وشرایط خاصی برای اجرای این تحریر وجود دارد ،
( نغمه شناسی وردیف خوانی)