کمیل حسینی افزود: از سال ۹۶ و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، بحث آموزش های جنسی و سند ۲۰۳۰ مطرح شد که مؤسسه ما به جای اینکه تبلیغ نفی داشته باشد و بگوییم که ۲۰۳۰ بد است و نباید باشد، درصدد تبلیغ محتوای مناسب و نشرآن در این زمینه برآمدیم. دین ما به موضوع زیست جنسی توجه کرده و موضوعات مختلفی در این خصوص مانند حجاب، عفاف، محرم و نامحرم و... مطرح شده است؛ اگر سند ۲۰۳۰ ایراد دارد و هر چیزی باید در جای مناسب گفته شود، راهکارهای جایگزین را ارائه کردیم که نتیجه آن معرفی بسته تربیت جنسی با رویکرد اسلامی به عنوان جایگزین متدهای جنسی غربی شد.
مسئول گروه جهادی "آرمانا" گفت: سند ۲۰۳۰ یک سند بزرگی است که یک قسمت کوچک آن به آموزش های جنسی اشاره کرده که ما در واقع یک کار ایجابی در تقابل با ۲۰۳۰ انجام می دهیم؛ یعنی میگوییم اگر این سند مناسب فرهنگ ما نیست، راهکار جایگزین چیست و چگونه باید تربیت جنسی کودکانمان را انجام دهیم؟ آنها روی آموزش مبتنی بر اندامهای جنسی تمرکز دارند، ما آموزش از طریق خانواده را مطرح میکنیم، ما مخالف آموزش گروهی در دبستان هستیم اما آنها عکس این هستند. به همین خاطر ما آموزش میدهیم که خانوادهها در سنین مختلف باید چه موضوعاتی را به فرزندان خود آموزش دهند و مانع از آموختن چه مسائلی باشند، یا اگر کودک سؤالی در این موضوع پرسید باید چگونه پاسخ داد تا حساسیت او برانگیخته نشود. در واقع ما بعد ایجابی را علیه ۲۰۳۰ پیش میبریم نه اینکه تبلیغ نفی داشته باشیم و بخواهیم با آن مقابله کنیم.
راهبردها و تفاوت متدهای بسته تربیت جنسی اسلامی با متدهای غربی
پژوهشگر مستند "ایکسونامی" در توضیح این بسته تربیت جنسی تصریح کرد: متدهای تربیتی معرفی شده در این بسته تربیت جنسی یک سری تفاوتهای اساسی در تعریف انسان، نگاه کردن به چشم انداز انسانی و تعریف انحرافات با متدهای غربی دارد؛ برخی موضوعات وجود دارد که در یک فرهنگ ممکن است انحراف تلقی شود ولی در فرهنگی دیگر انحراف نباشد، مثلاً شاید در فرهنگ غربی زنا و همجنسگرایی انحراف نباشد اما در فرهنگ اسلامی انحراف محسوب میشود. در همین راستا و برای حل معضلات و به عنوان متدهای جایگزین غربی در این بسته شش راهبرد ارائه شده است.
وی ادامه داد: یکی از این شش راهبرد برآمده از نگاه اسلامی، هویت دهی سالم جنسی است که ما باید به هویت جنسی فرزند خودمان احترام بگذاریم و آن تقویت کنیم؛ به گونهای که فرزند ما باید از جنسیتی که دارد راضی بوده و روش ها و منش های متناسب با جنسیت خود را بشناسد. به عنوان مثال در منابع دینی ما پوشیدن لباس جنس مخالف ممنوع است، یا حدیث داریم که حضرت زهرا(س) برای امام حسن(ع) به یک شکل لالایی میگفتند و مثلاً از دلارویهای حضرت امیر(ع) سخن میگفتند و برای حضرت زینب(س) درباره گل و ریحانه میگفتند.
حسینی اضافه کرد: راهبرد دوم، راهبرد کاهش تحریک است؛ به گونهای که اگر افراد رابطه جنسی هم داشته باشند اما موارد تحریک آمیز زیاد باشد، آرامش جنسی ایجاد نمیشود، بنابراین ما جدای از اینکه باید موارد دیگر را رعایت کنیم، باید حواسمان باشد تا تحریکات جنسی در رسانه، خیابان و اجتماع بروز پیدا نکند.
مسئول مؤسسه "آرمانا" راهبرد سوم را راهبرد تأمین نیاز معرفی کرد و توضیح داد: نیاز جنسی از نگاه شرعی و انسانی یک نیاز حقیقی و غیرقابل تبدیل است؛ بنابراین ما باید به آن نیاز احترام بگذاریم و به فکر تامین آن از طریق صحیح باشیم. ما اگر بخواهیم این نیاز را نادیده بگیریم و از آن غفلت کنیم، امکان ندارد، همانگونه که در احادیث و روایات براین مهم تاکید شده و به عنوان مثال حضرت علی برای فردی که خودارضایی می کرد، از بیت المال برای او شرایط ازدواج را فراهم کردند. جدای از این که بنحوی او را تأدیب کرد اما به فکر تأمین نیاز او بودند اما متأسفانه در جامعه ما این موضوع رعایت نشده و ازدواج در حال تبدیل شدن به یک امر دشوار است. بلاخره تسهیل ازدواج بخشی از تامین نیاز است و تربیت بچه ها برای اینکه پدر و مادر خوبی برای فرزندانشان باشند، یک قسمت دیگر از این تامین نیاز است.،
❤️
@armanainstitute