✅ رسالت اسلام، پرورش انسان است و تجربه تاریخی صدر اسلام فرایند تربیت بود. این فرایند ترکیبی از سه عنصر ذیل بود که در درون تجربه اسلامی، با هم کنشی اجزاء پیشرفت می نمود: 1️⃣حاکمیت اسلامی (دولت اسلامی) : رهبری که در جایگاه مربی، زعامت جامعه اسلامی و تطبیق نظریه اسلامی بر اجرا را بر عهده داشت و از اسلام در برابر خطراتی که تهدیدش می کرد، پاسداری می نمود. 2️⃣ نظام متخذ از شریعت اسلامی که توسط جامعه اسلامی به عنوان روش تنظیم کننده روابط اجتماعی پذیرفته شده است. 3️⃣ امت اسلامی: وجود مجموعی مسلمانان که به خط رسالت و نبوت باور داشته، بین افرادش روابط و پیوندهای مشترک بر اساس مجموعه ای از افکار و مبانی وجود دارد. ◾️امت اسلامی که با پیامبر (ص) ارجمند زیستند والاترین نمونه از یک امت در سرتاسر تاریخ بشریت را شکل داده بود و تلالو ایشان در زمینه های روحی، فکری، روانی و در عرصه جهاد و از خود گذشتگی در راه عقیده خیره کننده بود. اما این ویژگیها پیامد آگاهی ژرف اندیشانه این امت در سویه های فکری و روانی زندگی نبود. چه آنکه پس از رسول الله (ص) که یک سوم عناصر تجربه اسلامی فرو ریخت، انحراف در راس تجربه اسلامی پدیدار گشت. این بدان معنا است که جاهلیت نیز در این هم کنشی، در سطح راهبرد تجربه اسلامی نقش ایفاء می کرد و از همین ناحیه کژی و انحراف شکل گرفت. 🔰 بر این اساس اهل بیت (علیهم السلام) در جامعه اسلامی بر اساس دو خط مشی اساسی و در درون دو دایره متداخل به فعالیت می پرداختند که عبارتند از: 1️⃣ فعالیت در دایره گسترده امت؛ آنجا که ائمه (علیهم السلام) با عموم مردم در تعامل بوده و در این محدوده فرقی میان دوستان و مومنان به اهل بیت (ع) با سایر مسلمانان نبود. 2️⃣ فعالیت در دایره خاص مومنان صالح که دارای سطح بالایی از تعامل با اهل بیت (ع) بوده، به فلسفه نقش خاص اهل بیت (ع) در تئوری اسلام ایمان داشتند. این گروه تدریجا همان پایگاه های مردمی متشکل شیعی را سامان دادند که در شریعت، حکومت، سیاست، اقتصاد، اخلاق و سلوک مستقیما توسط امام نظارت می شد تا در کوران سختی ها پایدار بمانند و به سطحی برسند که نیاز اسلام را به بازوی عقیدتی و پیشاهنگی آگاه برطرف سازند. ◾️ ائمه (ع) دقیقا می دانستند اهداف کلانی که به دنبال آن هستند از جمله بدست گرفتن زمام حکومت اسلامی، دفاع از کیان اسلام و حفظ هویت امت اسلام، تنها با فعالیت های کلی و در دایره گسترده متحقق نخواهد شد بلکه لازم است شرائط بیداری دائم و تلنگرهای عاطفی پیوسته و عنصر رهبری در جامعه موجود باشد تا بیداری را استمرار بخشد. ◾️ لذا ملاحظه می کنیم با تلاش و برنامه ریزی مستقیم ایشان، کار گزینش، رشد و پیشرفت و از این طریق جداسازی دایره دوم از سایر جمعیت های موجود در میان دایره اول (امت اسلام) با هدف تشکیل گروه شایسته پایه ریزی شد. گروهی که می توانست در رهبری حرکت و حکومت اسلامی نقش مشارکتی داشته باشد و در کنش با سایر جریان های موجود در میان امت اسلامی، بر اساس این آرمان تعامل کند؛ تا جایی که این جریان در طول تاریخ اسلام به صورت یکی از اهرم های فشار در جهت تصحیح مسیر حکومت در آمد. 🔹بر همین اساس فعالیت امام رضا (علیه السلام) در سطح جامعه و امت اسلامی، همگان را از جمله حاکمان، زیردستان و پیروان اهل بیت (ع) که جامعه اسلامی را تشکیل می دادند، فرا می گرفت. اما فعالیت در زمینه تشکیل گروه شایسته به گونه ای دیگر بود. ایشان باید جماعتی را تدارک می دید که مذهب اهل بیت را به عنوان شیوه زندگی پذیرفته باشند تا آنان را در قالب جریان و الگویی دارای مسئولیت الهی پرورش دهد که عهده دار اصلاح اخلاق جامعه و زدودن انحراف حاکم بر جامعه باشند. 🔹امام رضا (ع) در طول زندگی خود هزاران برده آزاد کرد که همگی از جام معرفت او نوشیده و از رفتار او تاثیر پذیرفته بودند. روشن است که این تعداد انسان چه تاثیر شگرفی در تحول روند اخلاقی جامعه دارد، چرا که هر یک از این افراد، پس از پرورش یافتن در کانون امامت و اخلاق و دریافت آموزه های دینی و اخلاقی، خود را ساخته و به جریانی تبدیل شدند که همگی روشن ضمیر بوده و با اخلاص و روشن بینی در جامعه اسلامی و در میان امت به اصلاح جامعه می پرداختند. از میان آزاد شدگان، صدها تن مربی دلسوخته و مصلح برآمد که وجود آنان سبب شد تا مردم با مشاهده حسی و عینی اخلاق اسلامی در شمار پیروان امام رضا در آیند. لذا در روزگار امام رضا (ع) پیروان ایشان فزونی گرفته، پایگاه های مردمی آن حضرت در بیشتر سرزمین های اسلامی گسترش یافت. 📚امامان اهل بیت، مرزبانان حریم اسلام، شهید آیت الله سیدمحمد باقر صدر. پیشوایان هدایت، ج10، ثامن الائمه. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi