🔰 خلاصه جلسه ۲ ایمان و کفر _ استاد رمضانی 📌 برای توضیح روایات مرتبط با طینت، اقوال علما بررسی شد؛ _ قول امام خمینی (ره)؛ ۱) مسلما اگر روایت دلالت بر جبر داشته باشد، باید کنار گذاشته شد؛ چرا که ارسال انبیا، وعده بهشت و جهنم و اصول تربیتی و... لغو خواهد بود. از طرفی فاعلیت تامه الهی در اعطای فیض منجر به این میشود که همه چیز به قابل بدهد اما ممکن است از ناحیه قابل مانعیتی باشد که نتواند فیض را بپذیرد؛ در واقع اختلاف نفوس، اماره بر نقص فیاضیت خدا نیست بلکه نشانه نقص در قابلیت قابل است؛ البته این نقص مناشئ‌ای دارد که اشاره خواهد شد. ادله این بخش: ۱) عقل عملی ۲) دلیل عقلا ۳) عقل نظری مرتبط با فیاضیت خدا ۲) منشا اختلاف طینت؛ ایشان منشا اثرات طینت را در عالم ماده محقق میداند! مانند غذا، جغرافیا، نطفه و... لذا منشا را به عالَمی غیرمادی مرتبط نمیداند. پدر و مادر موثرترین عامل هستند. ۳)[نکته استاد رمضانی] حقیقت طینت، «نقاط شروع» مسیر بندگی برای افراد است که متفاوت است؛ لذا اشخاص نسبت به پذیرش حق واکنش یکسانی ندارند؛ مثلا تفاوت میان انسان باهوش و کندذهن در فهم مطلب مانند تفاوت طینت خوب و بد است که در اصل انتخابشان مجبور نیستند اما در طی مسیر برای رسیدن به حق یا باطل متفاوت هستند. شخصی که طینت ایمانی دارد با تلاش کوچکی میتواند نتیجه‌ی بسیار به دست بیاورد، اما کسی که طینت کافرانه دارد مسیر بسیاری برای رسیدن به حق باید طی کند و توجه به این نکته که قضاوت خداوند و ملاک تقرب «سعی به نسبت سرمایه» است مسئله عدالت هم حل میشود. [منبع: رساله طلب و اراده،امام خمینی]