🔴 حکومت و حجاب الزامی ♦️شبهه با توجه به اینکه هیچ آیه و روایت یا سیره‌ای در مورد حجاب اجباری وجود ندارد حجاب اجباری مبنای فقهی ندارد. ♦️پاسخ چند نکته ۱- بر اساس این استدلال، حکومت حق ندارد برای بازداری هیچ یک از محرماتی که آیه و روایت و یا سیره ای بر الزام بر ترک آنها وجود ندارد قانون تصویب کند. مانند دایر کردن مراکز شراب فروشی و قماربازی و فروش گوشت های حرام و کنسرت های مختلط بی حجابی و کاباره های گناه و ساختن فیلم‌های مستهجن و ... ۲- طبق این منطق اگر بی حجابی در جامعه به حد نیمه عریانی یا بیشتر از آن هم برسد حکومت حق تصویب قانون بر ممنوعیت و پیگرد ندارد. ۳- بر اساس آیه ۴۱ سوره حج( الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ) وظیفه قطعی حکومت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است. فقها گفته اند امر به معروف نهی از منکر دارای مراتبی است و مرتبه بالای آن اجبار و برخورد فیزیکی است. این وظیفه شامل همه واجبات و محرمات می‌گردد. در اینکه حجاب در آن محدوده‌ای خاص واجب شرعی است اختلافی میان فقها نیست. ۴- مشهور فقها قاعده «فی کل معصیة تعزیر» را پذیرفتند بلکه می توان گفت در خصوص آن معصیت هایی که به صورت آشکار و با برنامه‌ریزی و پشتیبانی و تبلیغات دشمنان برای انحراف جوانان به آن دامن زده می‌شود مورد اتفاق فقها است. این قاعده شامل بی‌حجابی هم می‌گردد. ۵- نبود آیه و روایت و یا سیره در خصوص حجاب اجباری، نافی قواعد فقهی بالا نیست در آن زمان مسئله بی‌حجابی مانند امروز مسئله روز نبوده است تا حکومت موظف به اجبار و الزام گردد. یقیناً مسئله بی‌حجابی در آن روز مورد تبلیغات دشمنان و مخالفان دین و حکومت دینی و طرح و نقشه‌ای برای انحراف جوانان و فروپاشی کانون خانواده نبوده است. ♦️با توجه به وظیفه ذاتی حکومت برای تامین مصالح اجتماعی و زدودن جامعه از مفاسد، حکومت موظف است در این راستا قوانین الزامی وضع نماید و با متخلفین برخورد قانونی انجام دهد. ✍ نیکزاد 🆔 eitaa.com/eisavim