✍️رواج سندسازی، تحریف و جعل حدیث در نزد محدثین اهل سنت 1️⃣ مقدمه اول: در دیدگاه اهل سنت، سند در احادیث مساوی با دین آنها است. سند حکم نردبانی را دارد که با آن به معارف صحیح دینی می رسند. 2️⃣ مقدمه دوم: بر اساس اعتراف علمای اهل سنت بسیاری از محدثین مورد اعتماد آنها اقدام به سند سازی می کردند. برای مثال ابن عدی جرجانی _از بزرگ ترین علمای اهل سنت در علم رجال و حدیث_ در شرح حال «المَعمَری» اعتراف می کند: 🔸«... قال ابن عدي وأما ما ذكر عنه أنه رفع أحاديث وزاد في المتون فإن هذا موجود في البغداديين خاصة وفي حديثهم وفي حديث ثقاتهم فانهم يرفعون الموقوف ويوصلون المرسل ويزيدون في الأسانيد ولولا التطويل لذكرت شيئا من ذلك والمعمري كما قال عبد الله بن أحمد لا يتعمد الكذب ولكن صحب قوما من البغداديين يزيدون ويوصلون والله أعلم.» ♦️ابن عدی جرجانی می گوید: و اما آنچه که ذکر شده است او احادیث بدون سند را مرفوع و متصل به رسول خدا صلی الله علیه و آله می کرد و در متن احادیث از خود اضافه می کرد، این اشکال در احادیث علمای ثقه و مورد اعتماد(🤨😐 با وجود سندسازی ثقه هستند!) حدیثی بغدادی به صورت ویژه وجود داشت. زیرا آنها احادیث غیر متصل به رسول الله صلی الله علیه و آله را تبدیل به متصل و مرفوع می کردند. احادیث مرسل را تبدیل به موصول می نمودند! و در اسناد حدیث از خود مطالبی را اضافه می کردند! اگر خوف از اطاله کلام نبود مواردی از این دست را به عنوان شاهد ذکر می کردم. معمری همانطوری که عبدالله بن احمد بن حنبل می گوید به صورت عامدانه دروغ نمی گفت ولی با محدثین از بغدادی ها نشست و برخواست می کرد که در اسناد روایات تصرف می کردند و به آن می افزودند یا کم می کردند! 📚الكامل في ضعفاء الرجال، ج3، ص: 194 ✅ نتیجه: دین اهل سنت و مخالفان اهل بیت علیهم السلام که بر پایه سند روایات است، مبتنی بر جعلیات و دروغ های علمای حدیثی مثل بغدادی ها است! آیا به دینی که از پای بست ویران است می توان اعتماد کرد؟ ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u