🌷🌷 حکمت سیزدهم 🌷🌷 🔹«معنای درست برگزیده بودن بنی اسرائیل و امت اسلام» 🔻 قال تعالی: «هُوَ اجْتَباكُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَج‏» (حج/78)؛ ما شما را برگزیدیم، درست است، بنی اسرائیل را هم قبلاً برگزیده بودیم. خدا امت اسلام را انتخاب کرد، اما قبل از اسلام، بنی اسرائیل را هم انتخاب کرده بود. هر دو انتخاب از یک نوع است؛ به معنای انتخاب آماده ترین فرد است برای بزرگ ترین کار. 🔺 بین ده نفر شما نگاه می کنید، می بینید که این یکی قیافه اش مصمّم تر، بدنش آماده تر، رنگ رخساره اش شاداب تر، پنجه اش قوی تر، بازوان و سینه اش ستبرتر و استوارتر؛ می گویید آقا، این بار سنگین را تو باید برداری، من تو را برای این کار انتخاب کردم؛ این هم پیش قدم می شود. 🔸 اگر برداشت، اگر توانست این کار را بکند؛ یعنی اراده کرد – توان که در او بود مسلّماً – تصمیم گرفت و این بار را برداشت، آن وقت از سطح اقران بالاتر می رود، می شود یک فرد زبده برجسته. 🔸 اگر برنداشت چه؟ اگر برنداشت، از دیگران توسری خورتر و بدبخت تر می شود. به او می گویند بیچاره! دیگران نمی توانستند، به آنها هم نگفتیم، اما به تو گفتیم و تو نکردی. گزینش امت اسلام مثل گزینش امت بنی اسرائیل، از این قبیل است. 🔹مقام معظم رهبری، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 84. 🌷🌷🌷