بسم الله الرحمن الرحیم ☑️درآمدی بر موضوع حجاب و عفاف ( جهاد تبیین به مناسبت هفته عفاف و حجاب) 🟢قسمت چهارم‌ ⏯مسئله پوشش بدن _«لباس»وسیله ای برای پوشاندن بدن انسان و گونه ای از حجاب است که در تمام جوامع و همه ادیان به آن توجه شده است ؛در حالی که در جاهلیت مدرن غرب و سبک زندگی غربی «برهنگی»ارزش شده است و هر چه عریان تر باشد ،فرد متمدن تر است !!! _به نقل از شهید مطهری ره ، گر برهنگی نشانه تمدن باشد ،باید حیوانات را از همه متمدن تر دانست. _شکوفایی فطرت الهی انسان ،مشخصه تمدنی است که بر اساس تدین است و پوشیدگی بدن از نشانه های سبک زندگی متمدنانه است . _در زندگی اجتماعی یکی از راه های موثر ارتباطی «زبان بدن»است که با حجاب ،به عنوان پرچم هویت کشور وجودمان ،به دیگران پیام حیا و عفت می دهیم تا روابط اجتماعی مان صبغه الهی بگیرد. _🟢قران مجید در سوره اعراف آیه ۲۶در این زمینه می فرماید:«ای فرزند آدم ،ما بر شما لباسی فرو فرستادیم که شرمگاهتان را بپوشاند و مایه زیبایی باشد ؛ اما بهترین جامه ،لباس تقواست. _نکات آیه فوق: ۱_داشتن حجاب و لباس برای بدن ،فطری است ۲_لباس ،زشتی ها را می پوشاند ۳_لباس،زینت است ۴_بهترین لباس ،تقواست 🟢قرآن مجید در سوره نور آیات ۳۰و ۳۱ برای تحقق این گونه حجاب ،به پوشیدن نوع خاصی از لباس دستور می دهد:«ای پیامبر ص به مردان مومن بگو‌ ؛ چشم از نگاه حرام برگیرند و دامان خود را پاک نگه دارند.این برای آنان پاکیزه تر است ...نیز به زنان مومن بگو‌ ؛ چشم را از حرام بر گیرند و دامان خود پاک نگه دارند و زینت خود را جز آنچه خود به خود پیداست ،اشکار نسازندو روسری های خود را بر سینه های خویش فرو اندازند ...» _نکات مهم این آیات عبارتند از:۱_ حجاب هم برای زن و هم برای مرد است ۲_حجاب بدن ،برای حفظ پاکدامنی مرد و زن است ۳_حجاب با پوشاندن لباس و پوشاندن بدن محقق می‌شود _امام صادق علیه السلام در روایتی می فرماید:تمامی آیاتی که در قرآن درباره حفظ فروج هست ،به معنای حفظ از زنا است ،به غیر از این آیه که منظور دران حفظ از نظر است. _در آیه شریفه به پوشاندن فرج ( عورت و دامن ) امر شده است.و این موضوع ،بدون لباس و پوشش ( حجاب بدن)تحقق پذیر نیست.در ایه شریفه بیان شده،واژه خمار (به کسر خ )برای نوعی پوشش آمده که تفسیر نمونه این چنین آنرا توضیح داده است: خمر( به ضمه خ )جمع خمار بر وزن حجاب در اصل به معنی پوشش است ؛ولی معمولا به چیزی گفته می شود که زنان با آن سر خود را می‌پوشانند.( روسری). جیوب جمع جیب بر وزن غیب ،به معنای یقه پیراهن است که از آن تعبیر به گریبان میشود و گاه به قسمت بالای سینه به تناسب مجاورت با آن نیز اطلاق میشود.از این جمله استفاده می شود که زنان قبل از نزول آیه ،دامنه روسری خود را به شانه ها یا پشت سر می افکندند؛به طوری که گردن و کمی از سینه آنها نمایان می شده است _قران دستور می دهد روسری خود را بر گریبان خود بیفکنند تا هم گردن و هم آن قسمت از سینه که بیرون است مستور گردد. _بنابراین ،قران مجید در این آیه برای حجاب بدن ،پوششی به نام خمار را به کار برده است _واژه جلباب نیز نوعی حجاب است: خداوند در سوره احزاب آیه ۵۹ می فرماید :«ای پیامبر به همسران و دخترانت و نیز به زنان مومنان بگو‌ روسری ها و چادر هایشان را بر خود فرو افکنند...» _علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می نویسد :کلمه جلابیب جمع جلباب است و آن جامه ای است سرتاسری که تمامی بدن را می پوشاند و با روسری مخصوصی است که صورت و سر را را ساتر می شود . _شهید مطهری ره در باره چیستی جلباب می فرماید :آنچه صحیح تر به نظر می رسد این است که در اصل لغت ،کلمه جلباب شامل هر جامه وسیع می شده است.ولی غالبا در مورد روسری هایی که از چارقد بزرگتر و از ردا کوچک تر بوده است ،بکار می رفته است. _درباره ارتباط مفهوم جلباب با چادر در فرهنگ ایران اسلامی می توان گفت : جلباب در آیه شریفه به معنای پوشش گسترده و فراگیر تمام بدن است که بانوان ،به طور معمول خروج از خانه روی لباس های دیگر می پوشند که در زبان عربی از آن با عناوین ملحفه ،عبایه،ملایه،کسا,ردا و....یاد میشود و در زبان فارسی با نام چادر.بر اساس پژوهش های انجام شده ،بین جلباب قرآنی و چادر مشکی از نظر مفهوم ،اندازه ،کارکرد و حتی رنگ شباهت های بسیار نزدیکی وجود دارد _بنابر این خمار و جلباب به معنی روسری های بلند و چادر ،دو نوع لباسی است که پوشش و حجاب ایجاد می کند و باعث حفظ حریم ،بین زنان و مردان میشود. _قران مجید و روایات اهل سنت در خصوص پوشش بدن با لباس از دو بعد ایجابی و سلبی نام برده اند که در بعد ایجابی به خمار و جلباب اشاره می کنند و در بعد سلبی ،از پوشیدن برخی لباس ها نهی شده اند... 🖌 سهراب خلیلی تیر ماه ۱۴۰۲