١٢٨ 🔆 *«يَا ابْنَ مَنْ دَنا فَتَدَلَّىٰ فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنىٰ دُنُوّاً وَاقْتِراباً مِنَ الْعَلِيِّ الْأَعْلىٰ»* 🔆 *«ای فرزند کسی که نزدیک شد، آنگاه درآویخت تا آنکه در دسترسی و نزدیکی به خدای علی اعلی»* ✨ در اين فراز صراحتاً به امام زمان عرض می‌کنیم تو پسر پیغمبری. همان پیامبری که در شب معراج در نزدیک ترین جایگاه نسبت به خدای سبحان قرار گرفت. 🍃 «فَتَدَلَّى» به معنی آنست که گویا آویزان شده است. واین تشبیه نشان‌دهندهٔ فقر پیامبر در محضر حق است. او وابستۀ دائم به معبوداست؛ وابسته‌ای که یک لحظه جدایی را تاب نمی‌آورد. 💎 شارحین در رابطه با عبارت قاب قوسین چنین گفته اند: گویا دو نیم‌دایره وجود دارد که یکی بالا و دیگری پایین است. نیم‌دایرهٔ بالا جلوه گری ‌خدای سبحان است و درنیم‌دایره پایین وجود مقدس پیامیر جلوه گراست. این دو نیم نیم‌دایره هم اندازه اند . ◀️ *اما فرقشان در این است، که یکی خالق است و دیگری مخلوق. یکی ربّ است و دیگری عبد* است . پیامبر جلوه تمام نمای خدای سبحان وآیینه اوست . تمام ربوبیت خدای سبحان از نیم‌دایرهٔ بالا در عبودیت پیامبر در نیم‌دایرهٔ پایین جلوه‌گر شده است. ⏹️ چنان این دو نیم دایره به هم می‌چسبند؛ که گفته می شود: *«نه خدا توانمش گفت نه بشر توانمش خواند»* ✍🏼 تفاسیر می‌گویند کلمهٔ «أَوْ» به‌معنای «یا» به‌معنای تشکیک نیست؛ چون برای خداوندسبحان همه‌چیز واضح است در امری شک ندارد که عبارت این یا آن استفاده کند. بلکه « أَوْ» برای تقریب به ذهن ماست . 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com