🔥حجتیه و تقابل با علوم عقلی و عرفان نظری ✍️با وجود آنکه به بهائی‌ستیزی معروف بود، ولی بعضی خصوصیات فکری و مذهبی آن، تقابل و درگیری‌هایی درون جامعه شیعی به وجود می‌آورد. 💥مؤسس انجمن، شیخ محمود حلبی، به صورت افراطی با هرگونه مباحث برهانی، فلسفی و عرفانی مخالف بود و با روش‌شناسی معینی به کشف معرفت دینی می‌پرداخت. 👈در واقع حلبی، از طرفداران نگرشی بود که بعدها مکتب تفکیک نام گرفت. 🔸مکتب تفکیک یا مکتب معارفی خراسان، اندیشه‌ای مبتنی بر خالص‌سازی معارف دینی و تفکیک و جدایی آن از اندیشه‌های فلسفی و عرفانی است. 🔺قرائت‌های متفاوتی از مکتب تفکیک وجود دارد و پیروان آن به افراطی و معتدل تقسیم می‌شوند. تفکیکیان افراطی، عرفان نظری و علوم عقلی مثل فلسفه و حتی منطق را یکسره باطل و گمراه‌کننده می‌دانند 👈و هرگونه مطالعه، بهره‌مندی و استفاده از این علوم را انحراف تلقی می‌کنند. حال آنکه تفکیکیان اعتدالی با نگاهی ملایم‌تر، خواندن فلسفه و عرفان را در شرایطی که منطبق بر آیات و روایات هستند، توصیه می‌کنند. 👈در این میان، شیخ محمود حلبی را از رهبران و مبلغان افراطی مکتب تفکیک به حساب آورده‌اند نه اعتدالی.(1) ❌حلبی، فلاسفه را منکر علمی خدای واقعی می‌دانست و در دروس فارسی معارف خود تعابیر بسیار گزنده‌ای نسبت به عرفا مطرح می‌کرد.(2) ⛔️به تبع اندیشه‌های شیخ محمود حلبی، فلسفه‌ستیزی و مبارزه با عرفان نظری، یکی از خصوصیات انجمن حجتیه شد؛ 👈زیرا همان مقدار که بر مبارزه با تأکید می‌کرد، به این موضوع نیز اهتمام داشت. 🚫در تقابل شیخ محمود حلبی با فلسفه و عرفان نظری، تندی و افراط او کاملا مشهود بود. 📛وی مثلا در یکی از درس‌هایش نسبت به عرفا می‌گوید: خاک بر دهانشان و آتش بر زبانشان.(3) 😳او گاهی بر فراز منبر به ملاصدرا بی‌ادبی می‌کرد و او را ملاتحتا می‌نامید.(4) ❌مکتب تفکیکی که حلبی به ترویج آن می‌پرداخت، به شدت به جریان اخباری‌گری گرایش دارد، آن‌گونه که بعضی آن را یک نواخباری‌گری می‌دانند.❌ 📚پی‌نوشت: ۱. عبدالحسین خسروپناه، جریان‌شناسی ضدفرهنگ‌ها، صفحه۴۸۹ ۲. همان،صفحه۱۱۱ ۳. محمود حلبی، دروس معارف الهیه، درس۴۷ ۴.گفتگو دکتر جواد منصوری با سایت بهائیت در ایران، ۷ فروردین۱۳۹۸ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir