این آیات دو نوع تفسیر شده بر اساس دو مبنی در زمینه علوم قرآنی : یکی اینکه این آیات ارتباطی با آیات قبل و بعد که درباره قیامت و حسابرسی اعمال هست نداره و اصطلاحا «جمله معترضه» هستش و منظور از این آیات هم اینه که پیامبر در بیان آیات قرآن عجله نکنند. اما چرا؟ منظور از عجله پیامبر چیه؟ در اینجا مفسرین بزرگ بیان می کنند که چون قرآن به دو شکل بر پیامبر نازل شده یکی نزول دفعی و کامل در شب قدر(استناد به آیه انا انزلناه فی لیلة القدر) و نزول تدریجی که هر آیه به مناسبتی نازل می شده در واقع پیامبر آیات رو از قبل می دونستند و ممکن بوده که قبل از نزول تدریجی یک آیه به مناسبتی که خداوند حکمتش رو می دونه پیامبر اون آیه رو به مردم ابلاغ کنه و این مورد رضایت خداوند نباشه و این آیه پیامبر رو از این عمل نهی می کنه اما همه اینها بر این اساس هستش که ما قبول کنیم این آیه بی ارتباط با آیات قبل و بعده ولی در نظر دانشمندان علوم قرآنی که بعضاً معتقدند ما در قرآن جمله معترضه نداریم کلا از اساس تفسیر دیگه ای از این آیات دارند و اون هم بر اساس سیاق هستش و اینکه این آیات در مورد انسان ها در زمان حسابرسی در قیامت هستش و اینکه اونجا در حین حسابرسی انسان تلاش می کنه تا اعمالش رو توجیه کنه ولی ماموران الهی اجازه نمی دن و بیان می کنند که جمع کردن و خواندن نامه اعمال تو بر عهده ماست و برای توجیه اعمالت عجله نکن 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir