🌹فرق سواد و علم و حکمت چیست؟🌹 💠سواد از کلمه اسود است به معنی سیاه کردن. کسی که بتواند چیزی را در کاغذ بنویسد (سیاه کند)، یا یک سیاهی را بخواند، سواد دارد. باسواد یک غلط مصطلح است. 🔹انسان با سواد ممکن است چیز سیاهی را که می‌نویسد یا می‌خواند، اصلا معنی و مفهومش را نداند. 💠 علم، یعنی آگاهی و دانش. 🔹مثال: یک مکانیک باطری‌ساز، به قطعی برق یک خودرو علم دارد و می‌داند که علت این قطعی می‌تواند چه باشد. با استفاده از علوم متعدد مربوط به برق یک خودرو، می‌تواند قطعی برق یک خودرو را تشخیص دهد. 💠 حکمت به علم قطعی می‌گویند که هیچ تردیدی در آن نباشد. حکمت از علم فوق‌العاده بالاتر است. یک قاضی به یک قتل علم دارد ولی تا دلیل قطعی را کشف نکند نمی‌تواند حکم بدهد. به رأی قاضی حکم می‌گویند چون؛ تنها دلیل را پیدا کرده و در نظر و علم خود قاطع است. 🔹به پزشک حکیم می‌گفتند، چرا؟ چون یک سردرد ممکن است از مسمومیت یا افت فشارخون یا ... باشد، که هر یک علم و آگاهی است. اما به پزشک حکیم می‌گویند چون علم اصلی سردرد را پیدا می‌کند و می‌گوید سردرد شما از غلظت خون است. اگر پزشکی بگوید همه این عوامل ممکن است باعث سردرد شما شود، او عالم می‌شود، دیگر به او حکیم نمی‌توان گفت. وقتی کسی از خانه بیرون میرود و تصادف می‌کند و می‌میرد می‌گویند حکمت است، یعنی حکم قطعی الهی است که ما از آن بی‌خبریم. 🔥💫حضرت حق در آیه (114) سوره طه می‌فرماید: ✨📖✨ فتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ ۗ وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضَىٰ إِلَيْكَ وَحْيُهُ ۖ وَقُلْ رَبِّ عِلْمًا. ⚡️ پس بلند مرتبه است و بزرگوار خدایی که به حق و راستی پادشاه ملک وجود است و تو (ای رسول) پیش از آنکه وحی قرآن تمام و کامل به تو رسد تعجیل در (تلاوت و تعلیم) آن مکن و دائم بگو: پروردگارا بر علم من بیفزا. 🔹🔸پس علم طبق حدیث حضرت علی (ع) دو نوع است: ⚜️1- نوع اکتسابی. ⚜️2- نوع غریزی و خدادادی. ‼️ با توجه به کلمه «زِدْنِي» حضرت حق علومی در اختیار بشر قرار داده که خود نیز در صورت طلب انسان بر آن علم می‌افزاید. اما در باب حکمت چنین عنوانی قید نشده است. ✨📖✨ربِّ هَبْ لي حُکْماً وَ أَلْحِقْني بِالصَّالِحين. ⚡️ پروردگارا، دانش معارف دین و شناخت کردار درست را به من عطا کن و مرا به صالحان ملحق ساز. (83 شعرا) ✨📖✨هنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ ۖ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً (38 آل عمران) 🔥🌹به واژه «هب» که مشترک هر دو آیه فوق است دقت می‌کنیم: فرزند را حضرت حق «هبه» می‌گوید. تمام عطاهای جهان یا با غرض و هدف است یا به نیت عوض صورت می‌گیرد. هبه به بخشش بلاعوض و بلاغرض می‌گویند که کلی است و جزیی نیست. ⛔️پس حکمت در انسان ابتدا مانند علم با مطالعه قابل خلق نیست که انسان از خدا بخواهد حکمت را در او زیادتر کند. ⛔️نیز حکمت یک جا و به طور کلی بر انسان از سوی خدا هدیه می‌شود. و کسی که صاحب حکمت از سوی خدا باشد در هیچ امری و سوألی بدون جواب نمی‌ماند. ✨📖✨يؤْتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ (بقره269) ☘️🍂حکمت هبه و بخشش از سوی خدا است و به طور کلی و جامع است که حضرت حق در فواید آن خیر کثیر عنوان نموده است، در حالی که در باب علم چنین چیزی صدق نمی‌کند. حکمت از علم به مراتب بالاتر و به نوعی علم قطعی و بلا شک و تردید است. داستان ‌ها و پندهای اخلاقی 🆔👉 @emlaee