مقاله📃 ⚠️دو سال پیش برای امتحان کارگاه مقاله نویسی این مقاله کوتاه را نوشته بودم. از این رو برای تشویق دوستان به نوشتن و مقایسه تجربه نگارش علمی ام این را بدون هیچ ویرایشی نقل می کنم: مقاله کوتاه (پنج پاراگرافی) برای امتحان بررسی تحلیلی ربط تحدیدی ولایت معصوم و شریعت شیعی گاهی وضوع یک مفهوم آنچنان است که اجزایش را نمی توان از هم تمایز داد. در این حال مفهوم نا واضح سنگ بنای نظام باوری می شود که جز به کژی روی ندارد. اگر این مفهوم از مقولات دین باشد رهایی دشوار تر است. ولایت معصوم مفهوم قانونی عبادی در کلام و شریعت اسلام است. ابعاد و حدود ولایت گستره تفصیلی را در فرق و مذاهب دارد. اما اشکال بنیادین در نظریه پردازی تعیین حدود ولایت و شریعت در نسبتشان با هم است. اینکه کدام یک می باید رأس نظام دانش قانونی در اعمال قدرت سیاسی/ عبادی باشد، موضوع این مختصر می باشد. درک ربط شریعت و ولایت معصوم در حوزه هویت یابی از قانون و ولی است. هر امتداد بر گرفته از این ربط به دو حیطه قانون یابی و اعمال قانونی خاص خود می رسد. این نسبت قرار بر تعریف جایگاه برتری در تنظیم حدود اعمال اراده دیگری دارد. از این رو دو دیدگاه قابل تحقیق است. یک: امام تحدید کننده در تشریع است. دو: شریعت تحدید کننده ولی است. ما دیدگاه نخست را عرفی می دانیم و نقطه مقابل را فقهی می دانیم. تفصیل و نقد هر دیدگاه ناچار به قبول دیگری برای شناخت این ربط است. در نظریه عرفی امام در مقام تشریع به تشریح احکام مکلف می پردازد. اساسا علم امام در هر نوع از قول، فعل و تقریر علاوه بر مبدأ استنباط، معیار بدون تخلف از آن نیز است. بنا بر این در هر اختلاف روایت انتهای بحث در تمسک به صدق مخبر و رفع تعارض در احتیاط و تخییر حد اکثری است. برابر نظریه عرفی اما در نظریه دیگر، شریعت امام را مکلف به مسئولیت اجتماعی او در امت می کند. وضع شریعت همگام با رسالت نبوی وقوع یافته و مداومت در تعیین مناسبات وضعی و تکلیفی دارد. ولایت مفهومی معین شده از طرف شارع است که مطابق سعه نفس ولی او را مجاب به تکالیف مخصوص می کند. بر این اساس امامت و ولایت مبنای نظری می یابد که با شبکه مفهومی کلامی/ فقهی؛ سیره منقول از معصوم را در صدق مخبر و خبر تحلیل می کند. هنگامه تعارض حجج نیز تمسک به حجتی عقلی/نقلی_ نقلی می شود که مطابق همان اصول کلامی قواعد اصولی و فقهی باشد. در نظرات عرفی و فقهی به سهولت دیدگاه دوم در اعتبار ادله حجت اقوی دارد. این دیدگاه توان کشف روشمند از منابع لفظی و عقلی را در نسبتی طولی دارد. این امکان نیز موجب کشف چهارچوب نظری از سیره در کنار قرآن و عقل است که به دانش اصول فقه کنونی منجر گردیده است. دست آخر فقیه نیز بر همین پایه می تواند از جایگاه خود در حوزه قانون الهی شناخت حاصل کند. 👤سردبیر @enegasht_ir